Hej
Vi renoverar en tillbyggnad på vårt torp med torpargrund. Har brutit upp golvet, grävt ur lite mer och satt upp nya reglar.
Tanken är att lägga åldersbeständig plast direkt på marken och lägga lite stenar ovanpå för att hålla den på plats.
Sen trossplattor en bit upp, isolering o sen golvplattor.

Golvet är på toaletten och där går vattenrör från vask och duschkabin. Dessa rör var tidigare delvis nergrävda men ligger nu ovanpå grusen innan de går upp till kranen o kabinen.

Min fråga är: Ska man lägga plasten under röret eller ska utloppsröret vara nergrävt och plasten över?
Och hur gör man med plasten kring rören som går upp?
Räcker det att bara klippa hål eller måste man tejpa eller på annat sätt täta?
Tacksam för hjälp
/Ulrika
 
  • Pågående golvrenovering i toalett med synliga reglar, vattenrör och jord. En vit kommod och avloppsrör syns till höger i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U Ulrika8 skrev:
Hej
Vi renoverar en tillbyggnad på vårt torp med torpargrund. Har brutit upp golvet, grävt ur lite mer och satt upp nya reglar.
Tanken är att lägga åldersbeständig plast direkt på marken och lägga lite stenar ovanpå för att hålla den på plats.
Sen trossplattor en bit upp, isolering o sen golvplattor.

Golvet är på toaletten och där går vattenrör från vask och duschkabin. Dessa rör var tidigare delvis nergrävda men ligger nu ovanpå grusen innan de går upp till kranen o kabinen.

Min fråga är: Ska man lägga plasten under röret eller ska utloppsröret vara nergrävt och plasten över?
Och hur gör man med plasten kring rören som går upp?
Räcker det att bara klippa hål eller måste man tejpa eller på annat sätt täta?
Tacksam för hjälp
/Ulrika
I såpass gammla hus skulle jag säga att det är svårt att få helt tätt, särskilt om grunden är av sten och ojämn.
Gör det som är lättast.

Att tejpa runt rören är väl inte fel, tror dock inte det är hela världen om det inte är det heller i ett gammalt torp, då är det nog vitkigare med bra dränering runtom grunden osv för att hålla nede fuktnivåerna i grunden.
 
  • Gilla
Ulrika8
  • Laddar…
Tack för svar! Då lägger vi bara så gott det går för att göra det någorlunda tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.