Hej

Jag undrar hur jag ska bygga mitt tak i panel!
Rummet är 431 brett och panelen är 390lång
Jag har tänkt mig att såga panelen på 370 och sen en passbit på 61cm!
Jag har satt reglarna på cc60.
Är det ett bra mått att kapa på?

Vad blir bäst? ska jag såga panelen rakt av eller ska jag gira panelen i 45grader?
Kom gärna med förslag och synpunkter!
Jag ska använda mig av klammer att fästa upp panelen med!

Mvh//Johan
 
Hej

Jag skulle ha lagt taket med förskjutna skarvar. Den panelbräda som du avsluatde börjar du nästa rad med och kapar den på närmaste regel. Har själv gjort i ett par rum och varet nöjd med resultatet.

 
Håller med! Undvik att skarva på samma ställe på närliggande bräder, du kommer bara ångra dig. Oregelbundna skarvar är snyggast. Fast ALLRA snyggast hade varit utan skarvar, finns det verkligen inte längre panel? Vad är det för sort?
 
Hadde träpanel i föräldravillan och det blir klart bäst och jämnast om man skarvar förskjutet med en regels överlapp per skarv
 
Milkshaken
maxlängden på virke i Sverige är väl fortfarande 5,40.....

osäkert om det finns fint hyvlad panel i dessa längder men det kan ju vara värt att leta efter. och GERA i 45gr,,, NEJ.... Utan isf som dom andra säger fallande längder...
 
Följer era tips! Lägger första längden sen kapar till det som fattas, och sen börjar med den brädan som blir över!

Trodde inte att det fanns längre panel, hade självklart varit bäst utan skarvar!!
men ska måla panelen vit sen! så det är väl bara att spakla över?

Mvh//Johan
 
Milkshaken skrev:
maxlängden på virke i Sverige är väl fortfarande 5,40.....

osäkert om det finns fint hyvlad panel i dessa längder men det kan ju vara värt att leta efter.
Det finns, använt det själv.
 
Vi hadde ju den turen att det var bondsågen som gjorde panelen själv så det gick ju att få önskade längder så länge det fanns lämpliga träd att tillgå
 
Milkshaken
mats_O : men då blev det väl skitsnyggt kan tänkas...
 
Jo. Så kan man så prata med småsågarna. De brukar vara betydligt flexiblare när det gäller trevligt virke
 
Milkshaken
ok..... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.