Har sökt på forumet efter svar på min fundering men hittar inget direkt matchande svar. Ställer därför en egen fråga.

Vi har två tralldäck som ligger bredvid varandra. De har lite olika höjd och ett staket emellan. Nu vill vi öppna upp staketet på en del men behålla en del av det som en skärm för att dölja lite förvaring m.m.
Vi skulle vilja lägga fris mellan de olika delarna för att snygga till övergången. Hur gör man det runt de befintliga stolparna?

Altan 1 är äldsta delen med 22x95 trall. Nyare delen är 28x120.

Min tanke är att ha fris på båda delarna.
Hur sågar man? (Verktyg och hur bred fris)
Hur får man dit frisregeln lättast?
Är det ens möjligt att lösa det på ett bra och snyggt sätt?

Övergång mellan två tralldäck med olika höjd och en matta delvis synlig över trallen till höger. Ytterligare ett föremål är delvis synligt i höger hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser övergången ut mellan de olika delarna. Staketet ska bort men stolpen till höger ska vara kvar. Staket med vita ribbor och en stolpe på en altan med två olika sektioner av trall. Övergången mellan tralldäck syns under staketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut på "insidan". Staketet till höger om stolpen ska finnas kvar. Dock med annan design.

Spikarna (på den tiden spikades trall) och skruvarna indikerar var det finns reglar i dagsläget.

Tacksam för tips och råd.

Mvh Torbjörn
 
Inte säkert att det går att göra snyggt men...
Den mörka trallen är ju spikad ganska långt in så lättast är väl att göra utrymme för frisen genom att kapa den. Du får sätta kortlingar mellan reglarna för att ha något att lägga frisen på. Lämpligt verktyg är en sänksåg.
Runt stolpen får du väl såga ut formen så det blir som ett jack, får ta bort vinkeljärnet först
 
Hur stor höjdskillnad är det?
 
Z z_bumbi skrev:
Hur stor höjdskillnad är det?
Det är 3-4 cm i höjdskillnad.
 
Då skulke jag skruva dit en 34 mm trallbräda. Inte perfekt men funkar tills det är dags att byta ut en av nivåerna.

Vill du ha en mjukare övergång så hyvlar du brädorna så du får 34 till 22 mm tjocklek.

Vill du matcha den högre nivån mer exakt så lägg in plastdistanser för att komma upp i 40 mm där det behövs.
 
  • Gilla
TobbeLund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.