Hej!

Jag ska banka klart ute i mitt förråd snart men undrar ett par saker.

I taket, inne, sitter "takstolsreglarna" med cc120 tror jag. Nu vill jag sätta upp "takstolsreglar" så att jag får cc60. Hur gör jag det på bästa sätt?

När jag lyckats med ovanstående projekt ska jag isolera taket. Luftspalt finns redan så det behöver jag inte bry mig om. Nu ska jag väl fästa fast plast, putta i isolering och sen sätta läkt med cc30?

Om det är så, vad fäster jag takskivorna i? I läkten eller takstolarna?

Tacksam för goda råd. :D
 
C
Läktar du med 28x70 på cc 30 så räcker det med cc120 på reglarna.

Vad tror du du ska ha läkten till om du inte ska skruva skivorna i dom? :p
 
cheetah1 skrev:
Läktar du med 28x70 på cc 30 så räcker det med cc120 på reglarna.

Vad tror du du ska ha läkten till om du inte ska skruva skivorna i dom? :p

Hehe tack. Du besparade mig en sjusatans massa arbete. ;) Nu vet jag!

TACK! d^_^b :)
 
Så, plast -> isolering -> läkt -> takskiva ? Är jag rätt ute då? :wow:
 
C
Nä, isoleringen ska vara ovanpå plasten. Fast arbetsföljden är ju rätt.

Men vad är det för hus, är det plast förut? Man ska inte sätta plast om det inte är det någon annanstans, och helst ska den ju även går över innerväggarna. En ångbroms i form av en väv eller liknande är nog bättre.
 
Det är ett förråd, nytt, med ^ tak. Från utsidan och in ser det ut såhär:

Väggarna: Väggpanel -> en vit väv -> reglar. Här har jag satt isolering -> plast -> OSBskiva

I taket är det en slags skiva (tunn) och takstolar. Här hade jag tänkt fästa plasten på "takstolsreglarna" sen putta ner isolering och sen sätta upp läkten och sen fästa takskiva på läkten.

Plasten trodde jag behövdes.. Hoppas jag inte behöver ta bort den som redan sitter innanför väggskivorna. ;)
 
C
Ska du ha uppvärmt i förrådet? Isåfall är det lämpligt med plast. Då bör du ha minst 20 cm överlapp överallt, även mellan vägg och tak, och tejpa alla skarvar ordentligt med åldersbeständig tejp. Fast det kanske du hade koll på redan.

Annars har du ju rätt, plasten på reglarna, sen läkta, sen isoleringen ovanpå plast och läkt (bara plast som sitter med häftklammer orkar inte hålla isoleringen), och sedan takgips eller vad man nu vill ha under det.
 
Jo, jag tänker ha ett par element ute i förrådet för att hålla det mysigt under de kallaste månaderna.. vill ju kunna förvara färger osv. ;)

Tejpat har jag inte... blir att skruva loss skivorna som sitter redan. Grrrr. :D

Sen antar jag att jag måste borra upp för ventilation. På två ställen eller ett.. två gissar jag i min amatörslika okunnighet. ;)
 
C
Står det fristående?

Tror inte att hela förrådet ruttnar bort bara för att du inte har tejpat skarvarna heller, faktiskt. Lite ventilation är inte dumt, men tänk på att ett litet utrymme kanske inte behöver så jättemycket, det vore ju synd att vädra bort den goa värmen du har betalat för i onödan.
 
cheetah1 skrev:
Står det fristående?

Tror inte att hela förrådet ruttnar bort bara för att du inte har tejpat skarvarna heller, faktiskt. Lite ventilation är inte dumt, men tänk på att ett litet utrymme kanske inte behöver så jättemycket, det vore ju synd att vädra bort den goa värmen du har betalat för i onödan.
Fristående. OK, tejpar på återstående delar och funderar på resten. ;) Det blir ändå en del tejpning då jag måste skära upp plasten på vissa ställen för att dra elen färdigt.

En tanke: Ska jag plasta och isolera ända upp i nock - eller? Antar det men är osäker,.
 
C
Är det ryggåstak alltså? Eller bygger du med frilagda hanbjälkar?
 
cheetah1 skrev:
Är det ryggåstak alltså? Eller bygger du med frilagda hanbjälkar?
Ryggås ^ precis som på huset. Frilagda hanbjälkar vet jag inte vad det är. ;)
 
C
Hanbjälkar är den nedre horisontella delen av takstolen. Vid ryggåstak utan frilagda hanbjälkar brukar man använda en nockbalk.

Jag vet faktiskt inte hur det är lämpligt att göra när man har ryggåstak. Självklart ska du ha plast och isolering ända upp, däremot är jag lite tveksam till vad som är lämpligt med luftspalt osv...
 
Om du missar lite med plasten så är nog inte det hela världen, i ett hus tillförs ju en massa fukt från vårt liv och leverne, i ett förråd har du ju inte det problemet på samma vis, om du har lock på färghinkarna vill säga :)
 
cheetah1 skrev:
Hanbjälkar är den nedre horisontella delen av takstolen. Vid ryggåstak utan frilagda hanbjälkar brukar man använda en nockbalk.

Jag vet faktiskt inte hur det är lämpligt att göra när man har ryggåstak. Självklart ska du ha plast och isolering ända upp, däremot är jag lite tveksam till vad som är lämpligt med luftspalt osv...
Jo, men det finns ju horisontella bjälkar kom jag på. Takstolarna ser ut som trianglar. Jag kommer delvis sätta upp takskivor även på dessa bjälkar för att fästa armaturer i. Behöver jag läkt bakom då också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.