Mitt första försök att lägga sista raden blev inte så lyckat (se bild). Nu tänkte jag göra ett nytt försök - men jag förstår inte riktigt hur det skall gå till.

Jag tänkte först såga av den sista biten på dörrkarmen så att golvet får plats under. Och så sågar jag ut det nya golvet. Men hur skall jag kunna vika ner den sista raden, och samtidigt skjuta in den under dörrkarmen? Verkar ogenomförbart.

Tacksam för tips.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta loss karmen?
 
Finns det något sätt att få det snyggare än vad jag har nu, utan att ta bort karmen?
 
Men vad är det vi ser på bilden. Jag tolkar bilden som att du har en glipa mellan väggen och fodret? Och väggen sticker ut längre än fodret?

Eller ser jag fel?
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Men vad är det vi ser på bilden. Jag tolkar bilden som att du har en glipa mellan väggen och fodret? Och väggen sticker ut längre än fodret?

Eller ser jag fel?
Glipa där är väl det normala, för du menar väl dörrhålet, inte foder ...
Och karmen är väl smalare än väggtjockleken då => klackfoder.
 
  • Gilla
matte80
  • Laddar…
Ja, det går såga betydligt snyggare och tätare, ta bort hela karmen funkar ju inte.
 
H
Går det inte att såga av karmen jämt med golvet så att du kan forsätta in med golvet under karmen?
 
För att förtydliga min fråga. Lägger jag dit tröskel och dörrfoder så kommer det att se ut som på bifogad bild (vet inte riktigt varför bilderna vrider sig, ni får vrida lite på huvudet..).

Som jag förstår det är lösningen att man sågar karmen jämt med golvet, som HEM2121 föreslår ovan. Men problemet är då att jag inte kan få in plankan under karmen - eftersom det är sista raden.

Om jag bara sågar tätare så kommer det väl ändå att bli en liten glipa? Jag menar, jag skulle ju kanske kunna få till det så att golvet ligger precis mot karmen, utan glipa. Men golvet kan väl på sikt expandera - och det är väl därför det skall finnas ett litet utrymme mellan golv och vägg/karm?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boglind
  • Laddar…
Min pappa gjorde bitar så han kunde skjuta in dem från sidan...jag gjorde också som du och började från "fel" sida, man ska tydligen börja vid dörr om det går så slipper man detta problem.

Svårt att förklara, men skarven till första plank hamnar alltså där den går inf örst, sen skjuter man in en bit som är sågad som ett bakvänt L...hoppas du förstår.
 
H
Ja, borde gå att skjuta in brädan från sidan. tror inte det gör något om det går tätare intill väggen på den lilla punkten vid karmen.
Den andra springan döljer du med tröskeln. Annars får du jacka ur brädan efter karmen.
 
Prova med elastisk ekfog!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.