Ska lägga radonslang i grusbädden under plattan imorgon. Ska man lägga ena änden under huset och dra ut den andra? Eller ska man dra ut båda ändarna? Har en yta på ca 80 kvm. Hur brukar man göra, lägga den i en slinga eller bara en rak linje?
 
Börja med ena änden innanför grunden sen lägger du den fram och tillbaka med ett mellanrum på 1,5 m. Sen sticker du ut änden utanför husgrunden där den syns minst, tex under altan. Går även att dra upp den på vinden men då ska du ha annat rör i väggen.
 
1,5 meter mellanrum? Det blir ju knappt något singel kvar under plattan... Jag tänkte dra en eller max två varv dvs ca 3,6 - 2,4 meter mellanrum. Men båda ändarna av slangen ska alltså mynna ut i det fria?
 
Snailman
tror jag svarat i en annan tråd på detta, har du den lägre graden av risk eller vad det kallas, så verkar det lämpligt att lägga ett varv runt grunden, sen plugga båda ändarna och på mitten (exakt på mitten) av slangen så drar man ett avloppsrör rätt upp upp till vinden som man pluggar (i nån klädkammare eller så)

Då kan man bestämma efter radonmätning om man provar med självdrag till en ventil upp på taket, eller kör med fläkt..

drar man slangen ut på sidan av grunden förstår jag inte hur man gör om självdrag/fläkt behövs??? (men denna metod verkar standard hos hustillverkarna)

Vill du efter detta veta om du ska dra ut en eller två i sidan på grunden så kan jag titta efter på nån hustillverkares ritning hur de ritat om du säger till (om de gör enligt ritningen sen vet jag ju inte)

Edit: har kollat nu, vid normalradonmark så drar de en 100mm dränerinsslang lika långt åt båda håll från förbindelsepunkten, ändarna tätas, och från förbindelsepunkten drar man ett pvc rör till sockeln...(där sedan vid behov en fläkt kan anslutas (hur det nu ska gå till:confused:))
 
Redigerat:
Om man vet att man inte ligger i riskzonen för hög radon där man bygger, så kan man bara lägga en PE-folie - Åldersbeständig plast efter första lagret av cellplasten ut mot kantelementen över hela plattan. Det stoppar upp bra mot radon sägs det. Ligger man i högriskzon så är det nog en bra ide att lägga radonslang.
 
  • Gilla
Chrlstlan
  • Laddar…
Det blev tillslut så att jag bara drog en bananformad linje från gavel till gavel. I badrum där man har tätskikt kan det väl ändå inte sippra in någon radon? I vardagsrumet ska vi ha massivt trägolv, då rekomenderas tydligen att man lägger någon form av fuktspärr under så den borde väl också hindra radonet att komma upp. Vi ska också lägga en plastfolie på första lagret cellplast. Allt som allt känns det som att det borde bli ganska tätt.
 
Hej!
Läser med stor nyfikenhet era inlägg då vi tyvärr efter mätning har alldeles för hög radonhalt i huset. Vi har krypgrund och har byggt i högriskområde. Därför lade vi in radonslang under gruset. Hur kopplar man på den? Det finns några rör vid båda gavlarna (på marken). Är det bättre att knacka ur de igenpluggade "ventilationshålen", stänga av avfuktaren och hoppas att frisk luft gör susen? Vi har byggt huset i ett stenigt område så någon risk för fukt pga lera o dyl finns inte.

Någon klok uggla som vet?
 
Är inte så hemma på det där med krypgrunder, inte något annat som har med radon att göra heller. Jag tycker den info som går att få tag på mest är ganska flummig. Jag har tex aldrig sett någon mätning som visar vad en sån där radonslang gör för nytta om man har för hög radon. Här kan du läsa lite om åtgärder man kan göra http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2007/atgarder_ mot _radon_ i _bostader.pdf

Kan det vara idé att prova att lägga radonduk eller plast på marken i krypgrunden? Har du plast i golvet? Täta rörgenomföringar?
 
Hela grunden är inplastad. Ska kolla den där länken jag fick av dig. Tackar. Annars är det väl läge att ta ett snack med husleverantören som tyvärr inte är alltför go att ha och göra med. ;(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.