Hej!

Jag tog bort det gamla trägolvet och fann betong, ca 5 cm tjock gjuten direkt på mark/jord, mellan väldigt gammalt träbjälklag som också vilar direkt på jorden. De tre brädorna i mitten är i gott skicka medan de närmast väggen till vänster och den målade plattan till höger hade murknat.

Jag hoppades att det var ett flytande träbjälklag som jag kunde reparera och därefter lägga skivor och sten på men nu är jag osäker.

Jag funderar på att helt enkelt lägga in nytt träbjälklag närmast väggen och den målade plattan till höger och lägga på ett nytt trägolv men med någon sorts syllpapp mellan golvet och betongen så att brädorna inte blir fuktskadade.
De gamla golvbrädprna var visserligen i väldigt bra skick med tanke på att det är ett gammalt sommartorp som inte stått uppvärmt på vintrarna och där det samlats mycket vatten runt huset. Nu ska vi bo här permanent och det ska bli ett kök, liksom det var tidigare.

Jag är mest rädd för att även de tre brädorna som idag är hela murknar med tiden om jag bara lägger ett nytt trägolv över. Visserligen isolerar troligtvis inte ett nytt trägolv så bra så värme från köket smiter nog ner i grunden och håller det mesta tortt. Men jag undrar varför brädan närmast väggen och framför allt den intill den målade plattan hade murknat så pass mycket. Kanske annat träslag?

Vad hade du/ni gjort?

Tacksam för alla svar.
 
  • Betonggolv med träbjälkar synliga under ett borttaget trägolv, där vissa brädor är ruttna. Foto visar rörinstallationer i ena hörnet och murken träbit nära kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Jag väljer att svara på min egen fråga med ett inlägg/svar på byggnadsvård.se: https://byggnadsvard.se/betong-i-mullbank/.
Det blir troligtvis så att jag knackar loss betongen närmst väggen, lagar syllen där och läggar in nya brädor/bjälkar som jag linoljar och klär med papp på de sidor den möter jord/betong. Med tanke på att allting annat är torrt och fint så får det vara. Makalöst med tanke på att det varit ouppvärmt och väldigt blött runt huset på vintrarna.

Men har någon annan en annan idé så lyssnar jag gärna på den.
 
M Michaeltm skrev:
Hej!

Jag tog bort det gamla trägolvet och fann betong, ca 5 cm tjock gjuten direkt på mark/jord, mellan väldigt gammalt träbjälklag som också vilar direkt på jorden. De tre brädorna i mitten är i gott skicka medan de närmast väggen till vänster och den målade plattan till höger hade murknat.

Jag hoppades att det var ett flytande träbjälklag som jag kunde reparera och därefter lägga skivor och sten på men nu är jag osäker.

Jag funderar på att helt enkelt lägga in nytt träbjälklag närmast väggen och den målade plattan till höger och lägga på ett nytt trägolv men med någon sorts syllpapp mellan golvet och betongen så att brädorna inte blir fuktskadade.
De gamla golvbrädprna var visserligen i väldigt bra skick med tanke på att det är ett gammalt sommartorp som inte stått uppvärmt på vintrarna och där det samlats mycket vatten runt huset. Nu ska vi bo här permanent och det ska bli ett kök, liksom det var tidigare.

Jag är mest rädd för att även de tre brädorna som idag är hela murknar med tiden om jag bara lägger ett nytt trägolv över. Visserligen isolerar troligtvis inte ett nytt trägolv så bra så värme från köket smiter nog ner i grunden och håller det mesta tortt. Men jag undrar varför brädan närmast väggen och framför allt den intill den målade plattan hade murknat så pass mycket. Kanske annat träslag?

Vad hade du/ni gjort?

Tacksam för alla svar.
Jag hade tagit bort de ingjutna reglarna och gjutit igen. Sedan lagt en radonspärr eller fuktspärr ovanpå plattan. Ovanpå det kan man sedan lägga någon form av isolering, kanske med cellplast för att göra ett s.k. flytande golv. Utvändig dränering kanske kan vara bra? Led iaf bort vatten från takavrinningen så att det inte påverkar negativt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.