Detta har inget med badrum att göra men hur man sätter klinker.
Jag har som bilden visar en gång som är av betong. Tanken är att sätta uteklinkers. Min undran är, eftersom jag en snutt av vägen inte har några väggar så har jag ingenstans där jag kan "gömma" mötet mellan kapade klinkersskivor (där man ofta lägger en mjukfog.)
Hur hade ni gjort?
Betonggång vid hus med gräsmatta, redo för läggning av uteklinker, inga väggar för avgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Detta har inget med badrum att göra men hur man sätter klinker.
Jag har som bilden visar en gång som är av betong. Tanken är att sätta uteklinkers. Min undran är, eftersom jag en snutt av vägen inte har några väggar så har jag ingenstans där jag kan "gömma" mötet mellan kapade klinkersskivor (där man ofta lägger en mjukfog.)
Hur hade ni gjort?
[bild]
Gömma mötet mellan klinkerplattor, Vad menar du?
Menar du avslutningen med kapade plattor?
Kan du förklara lite närmare
 
Ja själva avslutet på plattan är ju kapad för den platta som ligger ytterst på gångbanan. Den är ofta inte så fin och det syns ju inte när man kör mjukfog mellan golvplatta och väggplatta.
 
Vänd den kapade sidan inåt
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Då ligger ju de kapade sidan mitt i gången
 
Använd en kakelskärare, då blir snitten raka och snygga. Bara bryta vassa kanten med ett diamantbryne.
Och lägg den sidan inåt som nino sa.
Om man sågar plattorna så blir de lätt fula ...
 
Du kan kapa och slipa ned kanten med en diamant slipkloss så får du ett slätt fint avslut. (y)
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
avslutar du mot huset så syns väl knappt den kapade kanten?
 
Men det är tjock massiv klinkers som en kakelkap inte klarar. Jag har dock en enklare eldriven kap i vattenbad.
 
Har du provat? Jag tror att en sådan klarar det mesta. Annars kan du hyra en stenkap, använde själv en sådan i somras för 30mm granitplattor.
 
jag har provat, allt går I spillror.
 
T
R Rolle85 skrev:
jag har provat, allt går I spillror.
Hur tjock är din klinkers?
 
De är väl lite mer än 1cm
 
T
R Rolle85 skrev:
De är väl lite mer än 1cm
Inga problem att att knäcka i en bra Sigma-kap!
 
Jag la just klinkers på betong-förstubron, och kapade därvid samtliga med vinkelslip med diamantklinga. Funkar hur bra som helst.
Kapskiva för sten funkar däremot INTE, det blir bara makadam av alltihop.
Vänder du den kapade sidan mot fogen så syns det inte att den är kapad — fast jag kanske ska tillägga att det är mycket mindre än man tror som syns överhuvudtaget, på sånt som ligger i marknivå utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.