Hej,

Jag tänkte lägga ut spånskivor på vinden till mitt garage, men vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Anledningen är givetvis att jag vill uttnyttja utrymmet som förråd.

Ska man spika upp reglar mellan takstolarna och sedan sätta skivorna på dem, eller är det bättre att lägga skivorna i samma riktning som garaget, så dom endast vilar på takstolarna?
 
Jag gjorde det enkelt för mig och slog 38X125 som golvplankor med ca 1 cm lucka mellan för ventilationens skull
 
Att jag inte tänkte på det. Tusen tack. Så gör vi så klart. Man ska ju inte göra det svårare än det behövs.

Men nu kommer följdfrågan. Hur mycket vågar man belasta takstolarna med i framtiden? Jag antar att dom inte är dimensionerade för några större laster, då det inte ska inredas?

Jag tycker att mina takstoalr verkar i klenaste laget. Fick ritningen idag från min leverantör, och dom kommer göras i 120 x 45 med 5 meters spännvidd. Reglarna i 70 x 45.
 
Pass

det är en konstruktörsfråga
 
Jag har lagt spontat virke 22x95, visst luftspalt som Mats nämner uteblir
men anser inte den behövs, i fallet ni nämner är det väl mer ekonomiska skäl än ventilationstekniska?

..//N
 
Hemmakatten
Lägg inte dit några brädor alls.  ::) Vindsförråd är ett otyg, och det som läggs upp där, brukar inte komma därifrån förrän man flyttar ......  ;)
 
Strixx skrev:
Men nu kommer följdfrågan. Hur mycket vågar man belasta takstolarna med i framtiden? Jag antar att dom inte är dimensionerade för några större laster, då det inte ska inredas?
Testa, börjar det knaka i dem får ni väl lägga undan de tunga sakerna i källaren (?) istället.. ;)
 
I mitt fall var det av ventilationsskäl jag inte la tätare. Betalade då 6 kr metern för virket inklusive hemkörning så jag tog till när jag måttade, har fortfrande virke kvar trots att jag la en spång på förrådsvinden av resterna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.