Halloj, jag kikade precis in i bjälklaget på vinden (oinredd) ovanför köket och insåg att vi inte har en mm isolering i taket på vårat hus. Såhär ser det ut:

Bilden visar bjälklag och golvbrädor på en oinredd vind, utan någon isolering, exponerade träbjälkar, smuts och gammalt byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tänkt att det säkert inte var så mycket eftersom att huset är så fruktansvärt lyhört, men tänkte ändå att jag skulle hitta lite kompakta sågspån eller nåt. Så vi slipper iallafall en del städning!

Men nu till våra funderingar. Jag förstår att man ska vara försiktig med att isolera på vinden då det förändrar klimatet och kan skapa fuktproblem i taket. Vi vill gärna bygga diffusionsöppet och med naturmaterial så långt det går och funderar på om vi klarar oss utan ångbroms här.

Djupet i bjälklaget är ca 190mm från undertaket eller 145 mm från plankorna de satt upp där för att fästa innertaket på.

Om vi behöver sätta dit en ångbroms, hur tusan sätter vi dit det isåfall? Den ska om jag har förstått det ligga under isoleringen mot innertaket. Jag har läst att det går att fästa med lister längs bjälklaget men det är ju extremt bökigt i och med fästena till innertaket. Det känns också smått omöjligt att få det helt tätt, men det kanske inte är lika viktigt som när man bygger med ångspärr att det blir 100% tätt? Hur hade ni gjort? Klarar vi oss utan ångbroms eftersom att vi bara isolerar med ca 150-180 mm? Att sätta ångbroms i innertaket är inte aktuellt i dagsläget eftersom innertaken är i bra skick och känns idiotiskt att riva upp, men kan bli aktuellt i framtiden.

Vi tänkte isolera med träfibrer. Det mesta från hunton-skivor vi har över, resten som lösullsisolering, också träfibrer.

Huset är lättbetong, från 50-talet, värms upp med pellets och kaminer och har ingen ångspärr eller ångbroms någonstans. Taket är sticketak med tegelpannor på, alltså väldigt luftigt. Vi har en aktiv ventilation som är på dag och natt och drar ut luft från kök och sovrum (har ej badrum). Senare, om kanske 5-6 år lägger vi kanske spontat undertak när vi lägger om taket. Om vi inte hittar någon som kan lära oss att lägga sticketak.

Hur hade ni gjort här?
 
Jag hade kört på bara. Du är ju medveten om att det ev kan bli problem så det är väl bara att kolla det under uppsikt.
 
  • Gilla
Mackan_82
  • Laddar…
Ett litet tillägg. Alla hus är ju olika men du kanske får en liten fingervisning iaf. Har liknande hus. Byggt -46. Putsad träfasad men nu panel utanpå. Badrum i källaren, mekanisk ventilation från sovrummen på övervåningen. Värms med ved och pellets. 2014 isolerade jag vinden med ca 40cm i-cell lösull och på min vind har det inte hänt något alls. Snarare att det är bättre klimat där nu.
 
  • Gilla
Mackan_82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.