Vi bor permanent i ett hus där detaljplan säger fritidshus, dvs inte tillåtet med permanentboende.
Tidigare har vi ansökt om ett bygglov för tillbyggnad som översteg detaljplanens byggyta vilket ledde till avslag (inga direkta konstigheter) Handläggaren påtalade redan då att permanentboende inte är tillåtet och därför en stor avvikelse mot detaljplan så även detta låg till grund för avslaget.

Vi vill nu söka nytt bygglov för godkänd yta men fått till oss från handläggaren att permanentboende inte är tillåtet och att vi därför har en avvikelse mot detaljplan vilket därför försvårar bygglovet. Detta verkar vara ett stort problem vilket gör att jag funderar på om vi tillfälligt ska skriva oss på annan adress och ansöka om tillbyggnad av fritidshus? Någon som har erfarenhet, skulle detta klassas som "fusk"?

Vet att man kan ansöka om detaljplaneändring men detta känns för tillfället lite övermäktigt i fråga om kostnad samt tid...
Attefallstillbyggnad är inte heller aktuellt då vi behöver (och enligt detaljplan får) bygga lite större än 15kvm.
 
Hej! Ni får självklart bo där permanent oavsett vem som säger vad. Lägg upp deltaljplanen och beskriv vad ni önskar ansöka om. Det går alltid att ansöka om att bygga ut bara man kallar byggnaden fritidshus.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Minst krångliga byråkratiskt är att byta adress under bygglovsprocessen.
Den jobbiga vägen som jag varit med om som inblandad i bygglovsprocessen men inte min fastighet.
Berörd koppla in sina advokater som då mangla kommun med diverse paragrafer och fick i hop det till.
Mindre juridisk översatt.
Arbete=arbetstid är på arbetet men bor på annan ort i annat boende som inte är varken fritidsboende eller permanent boende, begreppet arbetsboende finns inte i PBL eller BBR
Fritid inte arbetstid men är = fritid dvs klienten vistas i sitt fritidsboendet😂
Kommunen orka nog inte med att dra det längre en så, dom bevilja bygglovet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej! Ni får självklart bo där permanent oavsett vem som säger vad. Lägg upp deltaljplanen och beskriv vad ni önskar ansöka om. Det går alltid att ansöka om att bygga ut bara man kallar byggnaden fritidshus.
Jag tänker också att vi fortsatt kan bo där men har känslan av att bygglovet inte kommer att beviljas så länge vi bor där permanent då det är en avvikelse mot detaljplanen.
 
Som jag fattar det kan de inte hindra dig från att bo i ett fritidshus permanent. MEN du kan få svårt att få bygglov för ett hus du bor i permanent om det inte uppfyller alla krav för ett permanentboende. Läste följande skrivelse på Boverket, https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/:
"Om nämnden bedömer att byggnaden är en permanentbostad och kraven för permanentboende inte uppfylls ska nämnden inte bevilja ansökan om bygglov eller ge startbesked. Om byggnadsnämnden i ett senare skede upptäcker att ett fritidshus eller en gäststuga används som permanentbostad kan nämnden ingripa med tillsyn om något krav inte är uppfyllt."

Det är ju andra krav på ex. energihushållning och tillgänglighet för permanentboende jämfört med fritidshus.

Det andra jag tänker är ifall det finns någon annan som bor permanent i området som kanske fått något bygglov? Isf kan ni ju kanske hävda till kommunen att det är "orättvist" bedömt. Så vet jag vissa som gjort när det typ gällt att sätta in nya fönster i fasaden där först en fått tillåtelse och sen en annan i likadant hus fått avslag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
I grunden så ska byggnadsnämnden pröva bygglovet med utgångspunkt från vad ni ansöker om. Så ansöker ni om att bygga ut ert fritidshus så är detta byggnadsnämndens utgångspunkt, att ni bygger ut just ett fritidshus. Det är också vad som står på bygglovet när det beviljas. Byggnadsnämnden ska alltså inte spekulera om annan användning senare.

Sen kräver det inte lov att ta ett fritidshus i bruk för permanentboende så det kan göras när som helst utan nytt bygglov.

Möjligen kan kommunen hävda att byggnaden inte har planenligt utgångsläge, att den har tagits i bruk som permanentbostad i strid mot planen. Men jag undrar om detta skulle flyga som argument vid ett överklagande. Jag tror inte det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Möjligen kan kommunen hävda att byggnaden inte har planenligt utgångsläge, att den har tagits i bruk som permanentbostad i strid mot planen.
Tycker det låter som det är detta de snöar in på. Planstridigt utgångsläge.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Man ska vara skriven där man bor mest. Så om man har en väldigt bra deal med sin arbetsgivare, eller orimligt mycket innestående semester kvar, så kan man behöva skriva sig i sitt fritidshus. Inte så troligt kanske, men det låter rätt skönt.
 
O
Löste det sig för TS? Finns det andra faktorer som gör det svårt att bo permanent i område avsett för fritidshusändamål? Hämtning av avfall? Det har väl de senaste 20-25 åren blivit väldigt populärt att bosätta sig i liknande områden permanent där detaljplanen säger "Fritidshusbebyggelse" eftersom avstånden "krymt".
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.