Jag har en hantverkare som är skyldig mig pengar då han inte levererat enligt fastprisoffert men fått förskott. Han har i mail accepterat att han skall betala tillbaka pengarna men har dragit ut på det i över en månad nu trots att jag både mailat och ringt.

Hur kan jag göra för att formellt kräva honom på pengarna så att han får arslet ur vagnen?
Kan jag fakturera honom som privatperson eller liknande?

Han är bevisligen inte typen som kommer att betala bara för att jag ringer till honom.

//D
 
Vänd dig till kronofogden, de kan hjälpa även privatpersoner att driva in skulder. Det kostar några hundra, men du kan begära att de lägger avgiften på den skuld som ska drivas in, så att hantverkaren får betala även detta. Det är en stor fördel i ditt fall att du har ett mejl där han accepterar skulden och att han ska betala. Kolla på http://kronofogden.se/ (klicka på länken "Vill få betalt" till höger så får du veta mer om hur du går tillväga.
För att vara schysst, och kanske få hantverkaren att betala frivilligt, kan du ju förvarna honom om att "om pengarna inte finns på mitt konto senat vid lunch på fredag så lämnar jag över ärendet till kronofogden".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.