Tänkte koppla en rörelsevakt i hallen men är osäker hur den ska kopplas så om någon kan ge säkra råd så vore jag tacksam :)

Så här ser väggströmbrytaren ut idag.
2 jord, 2 blå, 2 brun och längst upp en svart.

2a7sk1v.jpg


Rörelsevakten har dom här kontakterna.

2gtaf4w.jpg

Hur ska jag koppla sladdarna ?
 
På din gamla strömbrytare kan man se
- en tändtråd till vänster
- tre terminaler till höger med två anslutningar vardera.
- två fasledare längst upp, det är ingången till strömbrytaren.
- två blå i mitten på en blintplint, som man kan anta är neutral.
- två grön/gula längst ned på en annan blintplint som man kan anta är skyddsjord.

Blindplintarna är inte inkopplade till strömbrytaren på något sätt och har ingen funktion där, utan de används endast för att skarva ledare.

Du har troligen ett uttag nedanför strömbrytaren som L+N+PE går vidare till? Det bör du kunna se om du tittar vart rören tar vägen och rycker lite i ledarna. Det gör du för att bedöma ifall du kan lita på att blå är N och grön/gul PE.

På dimmern finns tre terminaler
L - Fas in
L' - Tändtråd ut
N - Neutral

Dimmern har inga blindplintar så du behöver ett par toppklämmor, Wago 222, Wago 773 eller liknande som du skarvar ledarna med, och som även matar dimmern. Dvs om vi tar en fasledare så får toppklämman tre ledare, fas in, fas ut till dimmern och fas ut till uttaget nedanför. Likadant för nollan osv. Du behöver alltså två korta stumpar FK också. Allt finns t.ex på Clas.

PS. Byte av strömbrytare till dimmer är behörighetskrävande. I vilket fall krävs kunskap.
 
  • Gilla
leffman och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen !!

Kopplade jorden med wago, resten kom plats i skruvhålen i rörelsedetektorn.
 
Hur kontrollerade du att blå var Neutral och grön/gul Skyddsjord?
Har du kontrollmätt att uttaget nedanför fortfarande har en fungerande skyddsjord?
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
förväntar du dig verkligen ett svar på den frågan Bo? inte det smartaste draget att hjälpa folk som inte ens har en aning om hur man kopplar en simpel rörelsevakt
du kommer förmodligen guida in någon via det här forumet till en elbrand med alla dina tips och tricks till folk du inte har någon aning om vilka det är
 
devavi skrev:
förväntar du dig verkligen ett svar på den frågan Bo? inte det smartaste draget att hjälpa folk som inte ens har en aning om hur man kopplar en simpel rörelsevakt
du kommer förmodligen guida in någon via det här forumet till en elbrand med alla dina tips och tricks till folk du inte har någon aning om vilka det är
Att Bo är snäll och otroligt duktig utbildare på ett öppet och gratis forum skall man se som en resurs snarare än en bov.
Hela forumvärlden är uppbyggd kring elsjälar. Utan dom hade det varit tråkigt.
Jag tror att han har hindrat fler bränder än han skapat. En hemmapulare kopplar endå, detta är sista livlinan.
 
  • Gilla
Blåbär69 och 15 till
  • Laddar…
Devavi: Är du från eio eller nått liknande? Jag ser på dina senaste inlägg att du enbart trycker på att folk inte ska fråga om elinstallation?
 
devavi skrev:
förväntar du dig verkligen ett svar på den frågan Bo?
Nej, men jag förväntade mig en tankeställare hos TS att det kanske krävs lite mer än några varv med skruvmejseln.

devavi skrev:
inte det smartaste draget
Inte den allra bästa starten för dig på detta forum med sådana uttalanden - ganska rejält onödigt tycker jag.

devavi skrev:
att hjälpa folk som inte ens har en aning om hur man kopplar en simpel rörelsevakt du kommer förmodligen guida in någon via det här forumet till en elbrand med alla dina tips och tricks till folk du inte har någon aning om vilka det är
Vi har otaliga trådar i detta ämne, där nog denna är mest lämplig här, har du läst den?
https://www.byggahus.se/forum/el/206217-polis-eller-pedagog.html
Det handlar alltså till stor del om att tiga eller upplysa. Du får gärna ge din syn i denna fråga.

Sedan gäller naturligtvis att ge korrekta råd, vilket inte är något problem på forum som dessa där fel rättas snabbare än de hinner skrivas.. Var det några specifika svar du avsåg, det kan ju finnas nåt vi alla missat? Vad tycker du t.ex är farliga tricks i denna tråd?
 
  • Gilla
Blåbär69 och 12 till
  • Laddar…
A
Vad är felet att uppmana någon att kontrollera att det finns fungerande skyddsjord. Att lyfta åsikten/frågan leder ofta till bättre svar. Bo.Siltberg ger alltid bra svar och förklarar jättebra! Ta åt dig det Bo! (y)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
devavi skrev:
förväntar du dig verkligen ett svar på den frågan Bo? inte det smartaste draget att hjälpa folk som inte ens har en aning om hur man kopplar en simpel rörelsevakt
du kommer förmodligen guida in någon via det här forumet till en elbrand med alla dina tips och tricks till folk du inte har någon aning om vilka det är
Herregud, utan Bo stannar Byggahus!
Det här forumet hade inte funnits om det bara skulle rikta sig till yrkesfolk. Tycker du det är bättre att icke yrkeskunniga kopplar själv UTAN att fråga?
 
  • Gilla
Himmapularen och 1 till
  • Laddar…
devavi skrev:
förväntar du dig verkligen ett svar på den frågan Bo? inte det smartaste draget att hjälpa folk som inte ens har en aning om hur man kopplar en simpel rörelsevakt
du kommer förmodligen guida in någon via det här forumet till en elbrand med alla dina tips och tricks till folk du inte har någon aning om vilka det är
Kanske heller inte det smartaste draget att som nykomling komma med osaklig kritik av en av de kunnigare och mest hjälpsamma medlemmarna här. Nä :thumbdown: för den typen av kommentarer!
 
Jag vet inte varför det skulle spela nån roll om jag är en nykomling eller om jag hade varit med från starten av forumet,
att han uppmanar folk som verkligen har noll koll gällande el, till att koppla själva är för mig helt ofattbart
 
Det vore värdefullt om du bidrog i sakfrågan istället, t.ex besvarade mina frågor till att börja med.
 
  • Gilla
Himmapularen och 1 till
  • Laddar…
A
På forumet så uppmanas väldigt ofta personer att ringa en elektriker ändå. Men!... Det finns en väldigt vanlig tendens till att en elektriker "Blir för dyr" Och då ställer sig personerna i fråga många gånger och provar själva, Såhär fungerar det jämt, Det är den enkla sanningen! Bättre att visa en korrekt beskrivning för personen i en sånär fråga än att strunta i det, För då stiger risken för det livsfarliga hemmapulet avsevärt! :confused:
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej, men jag förväntade mig en tankeställare hos TS att det kanske krävs lite mer än några varv med skruvmejseln.

du förväntade dig altså en tankeställare hos honom/henne och inte att den inte gjorde jobbet korrekt?


Inte den allra bästa starten för dig på detta forum med sådana uttalanden - ganska rejält onödigt tycker jag.

Förstår inte varför man skulle behöva vara medlem/aktiv en viss tid innan man får yttra sig vad man tycker på detta forum?


Vi har otaliga trådar i detta ämne, där nog denna är mest lämplig här, har du läst den?
[länk]
Det handlar alltså till stor del om att tiga eller upplysa. Du får gärna ge din syn i denna fråga.

Sedan gäller naturligtvis att ge korrekta råd, vilket inte är något problem på forum som dessa där fel rättas snabbare än de hinner skrivas.. Var det några specifika svar du avsåg, det kan ju finnas nåt vi alla missat? Vad tycker du t.ex är farliga tricks i denna tråd?
Så policyn är alltså att antingen tiga eller att uppmana folk till att göra uppgifter de inte klarar av? känns sådär för mig.
just i den här tråden kanske det inte är superallvarligt att personen pillar själv med en rörelsevakt, det jag reagerade på var att du ställde en fråga om personen hade mätt upp jorden i uttaget under rörelsevakten. Jag själv kan tänka mig att trådskaparen inte ens vet hur man mäter fram om han har jord.

Ni har säkert inte missat något, utan jag har säkert skummat igenom 50 st elrelaterade trådar här på byggahus, och kommenterat i 6 av dom. Jag hade säkert kunnat kommenterat likadant i flera av trådarna, men jag har kommenterat i trådar där jag anser att de som ställt en fråga absolut inte ska röra el då man har märkt på personen att han har noll koll när det gäller ämnet han tar upp

jag är inte så aktiv på detta forum vilket ni kanske märker med min otroligt värdelösa rang, nykomlingen, som ett flertal gudfader, senior medlemmar etc har poängterat. Därav det sena svaret, det ber jag om ursäkt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.