Har köpt en fläkt med fuktsensor & timer för eftergångstid till badrummet. Tror jag kan ha köpt fel modell...den har ingen inbyggd brytare.

Jag har en dubbelbrytare på väggen, den ena knappen tänder taklampan och den andra ska starta fläkten. Det kommer fram en brun och en blå tråd där fläkten ska sitta.
Så funkade det med gamla fläkten utan fuktsensor / timer. På eller av.

Nu blir jag osäker hur jag ska koppla, ska jag bygla L & LT i sockerbiten??
Kopplar jag bara på L & N slår den av och på precis som gamla fläkten.

Tror det här är en enkel fråga för elkunnig...
 
  • fläkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger installationsanvisningen?
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad säger installationsanvisningen?

Som bilden, förutom mina två kablar...men jag vill ju inte koppla över nån lampa?
 
Redigerat:
Du måste dra fram en tredje tråd om du vill ha eftergång...
 
Det saknas en tråd till fläkten.
Det behövs en fast fas för att fläkten skall kunna gå efter brytaren bryts,en tändtråd för att aktivera den och en nolla!
L=fast fas
LT=tändtråd
N=nolla
 
  • Gilla
mesica80
  • Laddar…
Så funktionen hos LT är enbart för att fläkten ska gå så länge som lyset är tänt?
Vill du inte ha den funktionen så låter du bli att koppla nånting till LT, utan kopplar din tändtråd enbart till L där strömbrytare då kan användas för att stänga av fläkten helt.
 
  • Gilla
Honom
  • Laddar…
Måste inte fläkten ha spänning på LT för att gå överhuvudtaget? Kopplar man "bara" L och N så går den väl bara en viss tid efter det att det har funnits spänning på LT.

Skall man inte koppla ihop LT och L via fas och brytare och nollan till N om man vill ha en "vanlig" on/off funktion via brytare?
 
Nu var den väl fuktstyrd också? Då kommer den att gå igång när det är hög luftfuktighet.
 
Jag skulle ha kopplat in L & N bara, om det står i installationsanvisningen att man kan göra så. För tex Pax-fläktar så finns det ju olika scenarior i installatonsanvisningen där man kopplar och byglar på olika sätt för olika funktion. Och när man har fuktstyrning finns det ju ingen mening att ha en brytare till fläkten, det är ju bara bra om den startar själv när fuktnivån höjs. Själv köpte jag nyss en modell med både fuktstyrning, IR-detektor, timer och grundventilation. Det går på lågvarv hela tiden, och ökar farten om någon rör sig framför eller om luften blir för fuktig.
 
Och så SKA fläkten föregås av en tvåpolig brytare
 
Tack för alla inlägg.

Om jag nu kopplar den på endast L & N från väggbrytaren så funkar den på enklaste sätt. På eller av via brytaren.
Då uteblir ju helt eftergångstimern 30s-2min, samt fuktstyrningen.

Jag tänkte om väggbrytaren kunde funka som huvudbrytare, men att man byglar så den ändå får fukt\timerfunktionen?
 
  • fläkten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om du kopplar brun på L och blå på N och alltid låter brytaren vara "på" så har du ju fuktstyrning och eftergångstid.
Vill du även kunna starta fläkten vi brytare med alla andra funktioner så får du dra dit en tråd till som du kopplar in på LT.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.