Har en äldre Yard King.
Den fungerade inge när jag fick den.
Bytt tändningslås, batteri och startsolenoid

Jag vet inte hur jag ska koppla, just nu går säkringen så fort jag vrider om tändningsnyckeln.
Hittar inga trasiga kablar, startmotor och solenoid fungerar, har byglat aggregatkontakten, kontakten vid bromsen samt stolskontakten så de inte skulle glappa pga ålder.

Men jag är osäker vilken kabel som går till vad.
Förra solenoiden hade bara 1 stift där kabeln från stolekontakten satt under solenoiden för jord tror jag.
Sen satt en svart kabel som gick via aggregatkontakten och bromskontakten via tändningslåset.

Nya har två stift. Plus från batteri sitter även röda kabeln till tändningslåset, det är här säkringen sitter som smäller så fort man rör tändningslåset.
Som sagt hur kopplar jag solenoiden rätt?
 
  • Närbild av ett elektriskt system med flera färgade kablar, inklusive röda och gula, fästa vid en ny solenoid installerad i en äldre Yard King åkgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solenoid och kablar i en äldre Yard King gräsklippare. Röd och gul kablar är synliga. Texten "Äldre" är skriven i rött på en rostig metalldel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrKnowNothing2.0 skrev:
Har en äldre Yard King.
Den fungerade inge när jag fick den.
Bytt tändningslås, batteri och startsolenoid

Jag vet inte hur jag ska koppla, just nu går säkringen så fort jag vrider om tändningsnyckeln.
Hittar inga trasiga kablar, startmotor och solenoid fungerar, har byglat aggregatkontakten, kontakten vid bromsen samt stolskontakten så de inte skulle glappa pga ålder.

Men jag är osäker vilken kabel som går till vad.
Förra solenoiden hade bara 1 stift där kabeln från stolekontakten satt under solenoiden för jord tror jag.
Sen satt en svart kabel som gick via aggregatkontakten och bromskontakten via tändningslåset.

Nya har två stift. Plus från batteri sitter även röda kabeln till tändningslåset, det är här säkringen sitter som smäller så fort man rör tändningslåset.
Som sagt hur kopplar jag solenoiden rätt?
Lite svårt att svara på utan att veta vilkad delar du har och exakt hur dom är kopplade med ett schema.
Men en solenoid är egentligen bara ett slags relä.
Den borde ha tre "ingångar": PLus direkt från batteriet, joird och sen en startpinne

Det är till startpinnen du skall koppla signalen från startswitchen, ofta via ett relä, sen kommer den stora strömmen gå direkt från batteriet via startmotorn till jord.
Men det finns också andra kopplingar, och en del solenoider kan ha ingångar för neutralswitchar osv - så det beror lite på vilka komponenter du har.
Sen utgår jag ifrån att du har ett "vanligt 12 v system": OM det är omvänd jord eller 6V så kan det finnas varianter.

Schematisk ritning av elektriskt system med startmotor, solenoid, relä, säkring, batteri och startknapp med positiv och negativ spänningsledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.