Lägg upp ett foto på din inkoppling.
Har du testat med Plejds DALI-puck och den högra inkopplingsanvisningen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
P Postis-Per skrev:
Hej!

Köpt ny lampa och kopplad in fas/nolla på vit/svart. Fas är en tändtråd från plejden. Lampan lyser men surrar konstigt när den dimmas. Tänkte jag fel?
Halvusel trådstart. Vi vet inte hur du tänkt, och det saknas en del basinformation.

- "En Plejd"? Vilken Plejd?
- Vad är det för lampa?
- Hur har du kopplat allt.

Men enligt uppslaget du postat så dimmas lampan direkt med en knapp, eller via dali. Så antingen har du kopplat den till en Plejddimmer som pratar Dali, eller så har du nog gjort fel.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Lampan är en Flos Riga och kopplad med en DIM-01. Från plejd till svart tråd och nolla till vit i lampan. Har aldrig hört talas om Dali tidigare.
 
R
P Postis-Per skrev:
Tack för svar.

Lampan är en Flos Riga och kopplad med en DIM-01. Från plejd till svart tråd och nolla till vit i lampan. Har aldrig hört talas om Dali tidigare.
Då har du skaffat fel Plejd-produkt. Flos har en inbyggd dimmer och kan antingen dimmas med en fjädrande tryckknapp, eller via DALI-protokollet. Så för att dimma med en Plejd måste du skaffa en DAL-01.
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Då har du skaffat fel Plejd-produkt. Flos har en inbyggd dimmer och kan antingen dimmas med en fjädrande tryckknapp, eller via DALI-protokollet. Så för att dimma med en Plejd måste du skaffa en DAL-01.
Känns som att den lokala elektrikern får göra en insats. Behöver det kompletteras med ytterligare trådar eller det går att använda bef tändtråd?
 

Bästa svaret

Du behöver fyra trådar till din armatur, fas & nolla samt två dali.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Tack för det!
En annan fråga, kan Dalitrådarna kopplas vidare från armatur 1 till armatur 2? Jag har nämligen tre st som ska monteras och dessa är samman kopplade med varandra. Tidigare har fas/nolla kopplats vidare
 
Ja men det räcker ju gott med en vanlig återfjädrande tryckknapp eller strömbrytare med fjäder och så kopplas det enligt push i instruktionerna. Denna återfjädrande strömställare har du väl redan?
 
R
A avh67f skrev:
Ja men det räcker ju gott med en vanlig återfjädrande tryckknapp eller strömbrytare med fjäder och så kopplas det enligt push i instruktionerna. Denna återfjädrande strömställare har du väl redan?
Jag antar att TS vill styra lampan med någon form av automatik eftersom han försökt installera en Plejd.

P Postis-Per skrev:
Tack för det!
En annan fråga, kan Dalitrådarna kopplas vidare från armatur 1 till armatur 2? Jag har nämligen tre st som ska monteras och dessa är samman kopplade med varandra. Tidigare har fas/nolla kopplats vidare
Ja, flera armaturer kan anslutas till samma DALI-buss.
 
R RoAd skrev:
Jag antar att TS vill styra lampan med någon form av automatik eftersom han försökt installera en Plejd.


Ja, flera armaturer kan anslutas till samma DALI-buss.
Ja, stämmer. Vill kunna tända/släcka med en tryckknapp samt övriga automation. Mina förra kökslampor gick att fasdimma med bef plejd och den funktionen önska jag behålla. Blir dock väldigt tajt i armaturen med både vidarekopplingar av både fas, nolla och två dali..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.