hej...
ska koppla in ett 4st telejack, kablar är dragna i serie. Det är 4ledar kabel. Tror inkommande är 2 ledarkabel dock.
Telejacken är ELKO.

Hur gör man?
 
Jag brukar koppla inkommande 2 tåtar till anslutningarna i underkant på jacket som ska vara det första och sedan vidare från de båda anslutningarna i överkant på jacket till underkant på nästa jack osv.
 
Har Telia slutat att koppla vidare telefon samtalen ??

:)

(Man ansluter telefon uttag, koppar gör man med strömställare..)

Förlåt, har bara långtråkigt...

Här har du en nyttig länk.


http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag
 
el_richard skrev:
Har Telia slutat att koppla vidare telefon samtalen ??

:)

(Man ansluter telefon uttag, koppar gör man med strömställare..)

Förlåt, har bara långtråkigt...

Här har du en nyttig länk.


[länk]
S-tan! :eek:
Innebär detta att jag måste göra om alla kopplingar på telesidan till anslutningar nurå??
 
En annan variant är att du kopplar första jacket enligt ovan och efterföljande jack parallellt, dvs två vita och två blå på inkommande (1&2 / nederkant). Nästa gång kopplar du kanske stjärnnät så du enkelt kan flytta runt första jacket, eller åtminstone använder ELQXBE som grejar ADSL-trafik galant.
 
Kan ja få sno denna tråd lite då! Är så att jag har fått bredbandstele från telia och då måste "boxen" som följer med sitta med nätverkskabel från datorn och sen i första telejacket....satte den i de uttag som sladdarna räckte till och som ja trodde var första uttaget, men nu är de endast de i hela huset som funkar....antingen så är mina uttag inte seriekopplade eller så är de inte första uttaget hur ska ja komma till rätta med de här ?
 
Man behöver inte vara i första jacket utan det som är viktigt är att man kopplar på det första jack som man tänker använda. Det finns nått enstaka undantag med dåliga jack/taskig kabel men generellt funkar det lika bra som "äkta" första jack

Det första du kan göra det är att kontrollera om jacken är seriekopplade. Då ska det vara två trådar nere och två uppe. Detta på alla jack utom det sista där det bara ska vara två trådar nere iom att det inte går vidare därifrån. Första jacket kan man ibland hitta enkelt genom att det kan vara en annan kabeltyp som matar det jacket än vad man har i övrigt.

Det kan vara så simpelt som att du har en dålig telekabel mellan "boxen" och telejacket. Funkar inte alla fyra ledarna i den så kan man få denna effekt.
 
...och jag som trodde man bara körde med dect telefoner idag....

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.