Jag har två värmerör som jag ska koppla in ett stick på för ny värme.

Rören är R32 järnrör och ytan på det röret som jag tagit av isoleringen på ser märklig ut. Som massa små snitt på ytan.

Hur skarvar jag in en t-koppling på ett sånt här rör?


Bägge ändarna är ganska stumma då de går genom väggar på bägge hållen.
 
  • Närvarande R32 järnrör med borttagen isolering visar yta med massor av små snitt och rostfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns påstick eller inskärningar,?, att gå på med utan att behöva kapa osv. Heter något NoTap?
Alternativet är att tappa ur, borra, och svetsa in en muff med gas. Kräver att det går att svetsa utan att sätta eld på något, och att man kan svetsa.
Går naturligtvis att kapa och gänga också, finns även klämkopplingar för järnrör.
Jag har kört svetsvarianten, har inte provat de mer avancerade metoderna, bara sett att de finns.
 
Ok, om jag ska göra det själv får det bli nån klämringsvariant men då är det frågan om den konstiga ytan på röret ställer till det.
 
Är det metall du ser där verkligen? Tänker om det är en sån där aspets isolering som är närmast röret.
 
T TypRätt skrev:
Är det metall du ser där verkligen? Tänker om det är en sån där aspets isolering som är närmast röret.
Skojar du nu eller? Isoleringen är borttagen och det på bilden är röret, gjort av stål.
 
B bellman83 skrev:
Skojar du nu eller? Isoleringen är borttagen och det på bilden är röret, gjort av stål.
OK, tittade inte noga nog då men tyckte bara att det såg så "snurrat" ut som något var lindat runt det.
 
Unifix med skärring funkar skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.