Hej!

Vi har en lampa i garaget som styrs via två brytare i sparkoppling. Jag skulle vilja styra den med en Shelly Plus 1PM.

Nuvarande koppling ser alltså ut enligt följande:
Elektrisk kopplingsschema med nolla, fas och tändtråd för lampa i garage, styrd av två brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker jag rätt i att bästa sättet att koppla in Shellyn är enligt följande?
Elektriskt kopplingsschema med två strömbrytare, fas, nolla och Shelly Plus 1PM-enhet för styrning av garagelampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag sätter Shellyn bakom den högra brytaren. Jag återanvänder den grå ledaren från sparkopplingen för att kunna koppla båda brytarna till ingången på Shellyn, men skippar den gamla tändkabeln från den vänstra brytaren.

Tack!
 
Då måste du sätta impulsfjäder på brytarna.
Annars kan du behålla sparkopplingen som den är och koppla den gula tändtråden till shellyns ingång.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Då måste du sätta impulsfjäder på brytarna.
Annars kan du behålla sparkopplingen som den är och koppla den gula tändtråden till shellyns ingång.
Japp, tanken var att sätta impulsfjäder på brytarna.

När du säger att man ska koppla den gula tändtråden till shellyns ingång så antar jag att du menar från den punkt där den förgrenar sig till lampan? Dvs här:

Enkel elschema som visar kopplingsdiagram för Shelly Plus 2PM, med markering för var Shelly ska kopplas in. Flödesvägar för fas, nolla och tändtråd visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I så fall skulle jag behöva sätta shellyn i kopplingsdosan där tändtrådarna från brytarna möts. Det är en god tanke, men utelämnade lite detaljer för att hålla frågan så enkel som möjligt:
1. Den högra brytaren är egentligen en kronbrytare som styr två lampor. Vänstra knappen är kopplad sparkoppling och högra som en vanlig brytare.
2. Det är en Shelly Plus 2PM jag ska koppla in så att jag kan styra båda lampkretsarna.

Så Shellyn behöver sitta bakom den högra brytaren om jag vill kunna styra båda lampkretsarna. (Det är dessutom redan extremt trångt i kopplingsdosan där tändtrådarna möts, så tror inte jag kan få in en Shelly där.)
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.