Hej. Hoppas på lite hjälp då jag behöver få upp renoveringsgips på en vägg i barnens rum nästa helg. Det sitter två vattenburna element under fönstrena som jag tillfälligt vill koppla bort för att kunna sätta gipsskivor bakom. Tanken är att koppla in dem igen så fort gipset är på plats under fönstrena och därefter göra resten av väggen. Elementen är ihopkopplade och tillvatten och retur kommer upp ur golvet under det vänstra (bild G).

Är följande ett riktigt tillvägagångssätt?:

Stänga ventilen genom att vrida termostaten (1) helt till noll.

Tappa ur elementet så gott det går genom att lossa på skruven (4) i bild D.

Lossa muttern (3) till returen och sätta avsedd plugg. Tyvärr ser jag inget lock med stängningsskruv här. Blir det problem med vattensprut ur returledningen om jag lossar muttern till ett så gott som tömt element?

Lossa muttern (2) just ovanför den stängda termostatstyrda ventilen och sätta plugg här med ifall ventilen inte sluter helt tätt.

Därefter hänga av elementen. Eller ev hänga av innan för att komma åt att plugga.

Lite orolig för vattenläckage men hade gärna gjort detta utan att tömma ur systemet då jag inte vet hur detta görs och har ganska tight tidsschema. Vi är nyinflyttade och jag har väldigt dålig koll på hur värmesystemet fungerar. Den enda avstängningskranen jag hittar i anslutning till värmepumpen är på invattnet dvs in till själva pumpen. Elementen i rummet som ligger på övervåningen sitter på samma slinga som elementen i rummet rakt nedanför på nedervåningen.

Är jag ute och cyklar här eller borde det gå att göra som jag beskrivit ovan. Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få här.

Mvh
 
  • Vit element, vägg med fuktskador, rör med termostat, märkta platser A, 1, 2, 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar, termostatventil till radiator, ojämn väggyta, siffrorna "1", "2" och bokstaven "B" överkryssade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre element med synlig röranslutning och termostat, flagnande färg bakom, markeringar tillagda på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vitmetallkonstruktion, dammigt, med röda och lila märken, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med träbjälkar, rör och rörände i förgrunden, oordning på golvet, siffrorna 5 och E överlagrade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element och rör vid en vägg; smutsigt golv; röd markering uppe i vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i rum, skyddspapper på golvet, fönster, växter på fönsterbrädan, verktyg och kabeltrassel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste tömma systemet. Därefter plugga vid C och andra ändan vid termostaten.
 
E Edlunn skrev:
Du måste tömma systemet. Därefter plugga vid C och andra ändan vid termostaten.
Okej det är så alltså. Så hur tömmer man systemet? Är det en komplicerad åtgärd? Är det risk att man gör fel etc.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.