Jag skall montera ihop två ack-tankar med en vedpanna. Jag funderar på var jag skall ansluta shunten. Jag hade tänkt att ansluta den mellan första tanken och pannan (på röret som laddar tankarna) för att på så sätt kunna få in värme i huset direkt när pannan kommer upp i temp istället för att behöva vänta på att tankarna skall komma upp i temp. Är detta lämpligt?
Jag har en fråga till. I dags läget så har jag en termostat i huset som jag ställer in önskad inomhus temperatur på.När värme behövs så startar den cirk-pumpen och när det är rätt temp inne så stannar den cirk-pumpen. Kan man ha det så när man kör med ved och ack-tankar eller man bör förändra även det?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på detta.
 
Om du sätter stigar ledningen till elementen lägre så får du en reserv över till varmvatten.
 
hlaoa skrev:
Jag skall montera ihop två ack-tankar med en vedpanna. Jag funderar på var jag skall ansluta shunten. Jag hade tänkt att ansluta den mellan första tanken och pannan (på röret som laddar tankarna) för att på så sätt kunna få in värme i huset direkt när pannan kommer upp i temp istället för att behöva vänta på att tankarna skall komma upp i temp. Är detta lämpligt?
Jag har en fråga till. I dags läget så har jag en termostat i huset som jag ställer in önskad inomhus temperatur på.När värme behövs så startar den cirk-pumpen och när det är rätt temp inne så stannar den cirk-pumpen. Kan man ha det så när man kör med ved och ack-tankar eller man bör förändra även det?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på detta.
Använder du en laddkoppling med termostat och backventil (typ laddomat, termovar el liknande funktion) mellan pannan och accarna?

I så fall kan du inte koppla shunten direkt på pannan FÖRE cirkulationsledningen ner till laddkopplingen.
Du kommer inte att få någon värme till shunten när pannan kallnat (det sitter en backventil i laddkopplingen som förhindrar att varmvattnet i tankarna cirkulerar tillbaka till pannan)

Däremot går det bra att koppla shunten där du tänkt, Bara du kopplar in den EFTER cirkulationsledningen som leder till laddkopplingen.

Men i detta fallet tjänar du inte mycket i tid då du ändå inte får ut någon värme från pannan innan den har blivit så varm att det börjar ladda tankarna.
Och då blir även överkanten på accarna varm inom någon minut.

 
Jag hade tänkt att koppla in den efter cirkulationsledningen som leder till en laddomat 21. hur funkar egentligen en laddomat 21? Som du beskriver det så cirkulerar inget vatten från pannan till tankarna när den kallnat pga backventilen, men ändå så blir det ju självsirkulation när det blir strömavbrott eller liknande.Cirkulerar det inget vatten mellan pannan och tankarna när man laddar ur tankarna?
 
RoKe skrev:
[quote author=hlaoa link=1141425920/0#0 date=1141425920]Jag skall montera ihop två ack-tankar med en vedpanna. Jag funderar på var jag skall ansluta shunten. Jag hade tänkt att ansluta den mellan första tanken och pannan (på röret som laddar tankarna) för att på så sätt kunna få in värme i huset direkt när pannan kommer upp i temp istället för att behöva vänta på att tankarna skall komma upp i temp. Är detta lämpligt?
Jag har en fråga till. I dags läget så har jag en termostat i huset som jag ställer in önskad inomhus temperatur på.När värme behövs så startar den cirk-pumpen och när det är rätt temp inne så stannar den cirk-pumpen. Kan man ha det så när man kör med ved och ack-tankar eller man bör förändra även det?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på detta.
Använder du en laddkoppling med termostat och backventil (typ laddomat, termovar el liknande funktion) mellan pannan och accarna?

I så fall kan du inte koppla shunten direkt på pannan FÖRE cirkulationsledningen ner till laddkopplingen.
Du kommer inte att få någon värme till shunten när pannan kallnat (det sitter en backventil i laddkopplingen som förhindrar att varmvattnet i tankarna cirkulerar tillbaka till pannan)

Däremot går det bra att koppla shunten där du tänkt, Bara du kopplar in den EFTER cirkulationsledningen som leder till laddkopplingen.

Men i detta fallet tjänar du inte mycket i tid då du ändå inte får ut någon värme från pannan innan den har blivit så varm att det börjar ladda tankarna.
Och då blir även överkanten på accarna varm inom någon minut.

[/quote]

Glöm det jag sa om backventilen och att du inte får någon värme till shunten om du kopplar den före cirkulationsledningen. :-[
Jag tänkte inte efter innan jag svarade.
Jag rekommenderar iallafall att du sätter uttaget efter cirkulationsledningen till laddomaten. Jag tror att det är bra att inte störa pannkretsen.
Jag tror att det är bra att låta pannkretsen vara ifred för att säkerställa temperaturer och laddfunktion.

Jag tror även att det är viktigt att returen från radiatorerna och framledningen till shunten placeras så att tankarna dräneras på värmen vid urladdning.
Det vore olyckligt om systemet utformades så att returen från radiatorerna kan leta sig direkt till shunten via tillexempel pannan.

 
Jag hade tänkt mig att koppla det som alla tillverkare rekomenderar, paralell koppling med tankarna men sätta shunten på matarledningen precis innan acktankarna.
 
hlaoa skrev:
Jag hade tänkt mig att  koppla det som alla tillverkare rekomenderar, paralell koppling med tankarna men sätta shunten på matarledningen precis innan acktankarna.
Ta en 4-vägs shunt o koppla en anslutning till pannan o den andra till acktanken då tas det ur pannan först o när den blivit kall börjar den ta ur acktanken o tvärtom då du börjar elda..
Blir även minimala förluster av värmen som är lagrad i pannan då den tas tillvara först efter avslutad eldning...

http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=1565
 
Tack för tipset! Det där lät ju jätte bra. Men vet shunten själv när den skall ta värme från pannan respektive tankarna?
 
hlaoa skrev:
Tack för tipset! Det där lät ju jätte bra.  Men vet shunten själv när den skall ta värme från pannan respektive tankarna?
Det blir på samma sätt som endel har kopplat på acktanken där den tar vattnet från två nivåer (högt/lågt) men nu blir det pannan el högt i acktanken..
 
Tack för hjälpen! Har du något bra svar på min andra fråga om termostaten som styr cirk-pumpen?
 
hlaoa skrev:
Tack för hjälpen! Har du något  bra svar på min andra fråga om termostaten som styr cirk-pumpen?
Skippa den o skaffa en termomatic cbj (motorshunt med innegivare) istället, Du måste ändå ha en shuntstyrning av något slag till shunten o denna är bra o lätt installerad.. :)
Rinkabyrör säljer den för 1985:- den styr så det går ut lägsta möjliga radiatortemp med vald innetemp så att du bibehåller skiktningen i acktanken.. Radiatortermostaterna plockar du bort o justerar in flödet på radiatorerna så sköter cbj´n resten...

Det du har är inte nån bra temp reglering..
 
Det var det jag misstänkte, så då skall pumpen gå hela tiden och shunt motorm öppnar shunten då och då när värme behövs?
Vad händer om jag behåller den manuella shunten? Blir skiktningen i tankarna sämre då?
 
Pumpen ska gå hela tiden o shuntstyrningen reglerar hur varmt vatten som behövs för att ha t.ex 21 grader inne.. Har du ingen shuntstyrning måste du antingen skicka ut full temp o radiatortermostaterna reglerar tempen vilket gör att vattnet piskas runt i tanken o de blir ingen skiktning.. Annars blir det kallt inne då tempen sjunker lite i tanken om du strypt shunten lite o frysa vill man ju inte..

Jag testade i några dagar efter pannbytet utan shuntstyrning o de går inte jämföra efter termomaticen kom på plats.. Nu räcker värmen i tanken mycket längre o men har en jämn innetemp.. :)
 
Tack för hjälpen. En sån skall jag köpa. Var ansluter man givaren som känner av tempen i radiatorkretsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.