Pressostat och tryckströmbrytare är samma sak så din fråga blir lite konstig.
Vad ska den sitta på för apparat?
 
Ursäkta en ovan, den sitter på tanken från djupvattenpumpen för att hålla ett tryck mellan 2 - 4 bar och jag förstår inte hur den stänger av sig med ledningarna. Det är en 1 fas 230v brytare alltså med 3 ledningar svart, blå och grön gul. Hur ska ledningarna sitta mot sjölva pumpen för att stänga vid 4 bar?
 
Hur trådarna ska sitta har ingenting med vilka start-/stopptryck du vill ha.
Start-/stopptrycken ställs med justerskruvar/-muttrar.

På "baksidan" av tryckvakten så är det två anslutningskruvar till, på dessa monteras fastråden och nollan till pumpen, jordtråden ihop med inkommande jordtråd.
 
  • Gilla
Christer47o3
  • Laddar…
Tack för ditt snabba svar jag har varit utan vatten i en vecka nu så ja blir lite vimsig. Jag förstår inte det sista med att montera tråden och nollan ihop me inkommande jord. Kan du förklara lite mer. Skruvarna att ställa trycket förstår jag men inte hur jag kopplar trådarna.
 
Pumpens fas och nolla kopplas på motsvarande plats på " baksidan" ( troligen på samma höjd, som på "fransida" i din bild). Pumpens skyddsjord ( grön/gul ) kopplas ihop direkt med den andra skyddsjorden.
 
  • Gilla
Christer47o3
  • Laddar…
tommib
Lägg upp bilder på nuvarande installation så blir det lättare att ge hjälp. Gärna högupplösta sådana. Det som behövs är pumpen, dess typskylt, anslutningskabel samt inkopplingspunkt och nuvarande tryckströmbrytare.

Det är också bra om du förklarar lite mer kring omständigheterna här, trådstarten är rätt knapphändig. Är det ens en befintlig installation där du byter en trasig komponent eller är det en nyinstallation?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skickar lite bilder och mer info lite senare pga långväga besök just nu så jag återkommer tack så länge för hjälpen åt en gammal pensionär.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Pumpens fas och nolla kopplas på motsvarande plats på " baksidan" ( troligen på samma höjd, som på "fransida" i din bild). Pumpens skyddsjord ( grön/gul ) kopplas ihop direkt med den andra skyddsjorden.
Menar du att jag byglar jord mellan fram och i bakkant på tryckvakten?
 
Troligen finns det bara en jordskruv, så jordtrådarna från bägge kablarna ansluts till samma jordskruv.
 
  • Gilla
Christer47o3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.