Hej!

Efter som jag är amatör på VVS och fick bra hjälp sist testar jag här igen.

Har renoverat köket och ska installera ny köksblandare(K-rauta) och diskmaskin(IKEA).
Rörmokaren som jag pratat med hade alldeles för lång väntetid och sa att jag borde fixa detta själv.

Vad behöver jag för grejer för att koppla på vattnet till blandaren? Bara nya klämringar för 10mm?
Vad behöver jag för att koppla på diskmaskinen till blandaren? Någon slags adapter?

Sen en fråga till, är det läge att kapa 16mm-rören och installera två minikulventiler då jag ändå håller på? Finns dessa för 16/16mm?
 
  • vatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • disk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För blandare behöver du en förminskande klämring (från 12mm till 10mm) finns hos din lokala (riktiga) VVS-firma. Detsamma gäller diskmaskinen, de vet oftast vad som är standard. Ta med din bild och förklara, funkade finfint hos min Comfortbutik i byn.

Happy hunting//Manne
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ska ta med mig bilden till butiken och göra ett försök imorgon
 
Såg nu att PEX-slangen kommer bli gränsfall till fört kort att nå fram till rören. Kan man skarva PEX på nått sätt?
 
Ja, du kan skarva på den slangen men jag tror det blir till kopparrör då. Plastslangen klarar inte så små avstånd (ser ut som om det bara blir nån centimeter) Som sagt, en riktig VVS-firma kan detta på sina fem fingrar och hjälper dig så att allt blir rätt.

//Manne
 
MrSoderlind skrev:
Ja, du kan skarva på den slangen men jag tror det blir till kopparrör då. Plastslangen klarar inte så små avstånd (ser ut som om det bara blir nån centimeter) Som sagt, en riktig VVS-firma kan detta på sina fem fingrar och hjälper dig så att allt blir rätt.

//Manne
Efter lite fundering får det bli så, rörmokaren kommer på fredag!
 
Brukar det inte följa med en grå plast adapter till DM anslutningen? Sista jag meckade med en IKEA maskin låg det minsann en sån inne i maskinen... Om det är en sån med se bara till att dubbelkolla så gummipackningen sitter kvar i den.
 
pwskg skrev:
Efter lite fundering får det bli så, rörmokaren kommer på fredag!
Hahaha, det var inte så jag menade =D La själv in golvvärme, bytte alla vattenslang och bytte kök förra året utan tidigare erfarenhet av vattenjobb eller avlopp men med stöd av en polare och en riktig VVS-firma så fick jag ihop allt. =D
Det jag menar är, tro på dig själv och din kunskap och våga fråga (!!) kunnigt folk!!

//Manne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.