Är nybörjare på detta men har blivit rekommenderad att köpa följande filter till min badtunna på 3000l. http://www.rusta.se/sandfilterpump_p75901079.html

Men hur kopplar jag det och vad mer behöver jag?
Tunnan är redan vattenfylld och nedsänkt i altanen så det finns inga möjligheter att borra hål och/eller gräva under den.

Kan jag köpa denna filterpump och bara dra slangarna över kanten på tunnan istället för att borra?

Om inte, finns det någon annan lösning där man drar slangarna över kanten?


Tacksam för all hjälp....
 
hmmmm varför är ni inne o läser men ingen skriver något?
jaja... har köpt filterpumpen nu och kommit fram till att den inte alls suger in vatten utan nu ska jag köpa en dränkpump och koppla på o då ska det funka klockrent :)
 
Hej Rille
Läste ditt inlägg av en tillfällighet och eftersom ingen svarat så tänkte jag skicka lite info. Lite knasigt att sänka ner en hel tunna med vatten utan möjlighet att tömma eller filtrera vattnet.
Du har ett problem med att inte kunna filtrera och det måste du åtgärda genom att ha en pump ex en sådan som du skickat som länk, såvida du vattenfyller pump o hela slangen.
I ditt fall hade jag gjort en enkel lösning om du inte vill ha omaket att borra upp hål.
Men om du bestämmer dig för att borra ett hål så köp en liten pump för att tömma den - finns på bauhaus för under tusenlappen. I hålen sätter du ventiler som tätar mot tankens insida. Finns normalt på Rinkaby men det var ett tag sedan så jag är osäker på vilka det var. Återkom om du behöver hjälp med att hitta sådana.
Hur som helst. Antingen köper du en dränkbar pump som trycker det genom ett sandfilter eller en pump med filter som klarar att köra torr. Eller så använder du den från Rusta och sätter på en ordentligt backventil så att inte slangen torrläggs mellan turerna. Orsaken till att pumpen inte suger är för att den inte har vatten i pumphus o slang. Men då menar jag en riktigt bra ventil som inte smygläcker det vatten som finns i slangen.
Tänkte du ha reningen på jämt eller lyfta fram den vid behov?
Vilket du väljer har för och nackdelar så det hade varit bra med lite med av dina egna funderingar innan jag ger dig mer dåliga råd.
Ola
 
Hej hej 12 år senare!
Jag sitter i exakt samma sits med min pool nu.. köpt en stålväggspool som jag byggt in i altanen utan en tanke på filtersystem , hur funkade din lösning med den dränkbara pumpen? Några tips?
 
Köp en riktig poolpump, sandfilter och skimmer! Det är det enda som funkar i längden!
 
S swirve skrev:
Köp en riktig poolpump, sandfilter och skimmer! Det är det enda som funkar i längden!
En ytvattenskimmer har jag, klarar jag mig på endast den en säsong iallafall? Poolen är 3,5 m i diameter och 90cm djup. Hade gärna väntat med att tömma poolen och såga hål för utlopp till pump tills nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.