Från taket kommer tre sladda. En vit en brun och en blå. Till takuttaget är det kopplat en dimmer. Jag har spänning i brun och vit kabel. Mellan vit och blå är det 230V men men alla andra kombinationer ger 0V spänning mellan kablarna. Dessutom får jag ingen skillnad I utfall när jag tänder och släcker dimmern. Hur hänger det ihop? Ska brun och vit kopplas ihop och lampan sedan monteras utan jord?
 
Är andra uttag lamp/vägg ojordade ska även den nya lampan vara ojordad. Till lampan kopplas sedan nolla och tändtråd som kommer från dimmern. Vilka färgen det är kan man inte gissa sig till utan för att veta måste man kontrollera vart trådarna går. Det kan man göra med mätning eller/och med att visuellt se vart och hur det rör sig då man rycker i dom olika trådarna. det rör sig
 
Din nya lampa har nog 2 stift, se till att de prickar vit och blå.

Protte
 
Tack för svar. Problemet är att strömbrytaren inte bryter spänningen mellan vit och blå.
 
Har du provat med LAMPAN? En multimeter är så känslig att det kan räcka att trådarna ligger utmed varandra. Det var väl en dimmer inblandad och den släpper alltid genom lite ström.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.