Hej alla duktiga...
Jag har Telia ADSL hemma och skall av detta bygga ett nätverk.
Där tele kabeln kommer in har jag ett 19" stativ i , på denna en färdig kopplad patch panel.
Från patch panelen går det ut 2st 5e UTP kablar till varje rum (alltså 2st RJ 45 uttag i 6st rum).
I 19" stativet skall jag också ha en server (för tex. musik och film).

Hur kopplar jag allt detta?
Från tele lina in, till ett modem vidare till en switch eller???????
Hur delar jag upp Tele och data? (det är väl bara den blå och vit på telelinan som används)
Vad behöver jag?

Tacksam för hjälp.
Ola
 
Från modemet skall du koppla till en router för att kunna ha flera datorer inkopplade som delar din internet anslutning. Prisklassen på en sådan ligger på ca. 300:- och uppåt. Då det verkar som du skall ha ganska många datoer inkopplade så behöver du troligen en switch som du sätter efter routern. Routrar brukar ha en inbygd switch med oftast 4-6 platser.

Hur du skall koppla telefonen är jag inte säker på men lite info hur svenska telejack kopplas kan du hitta här: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/teleuttag/

// Snozzi
 
Tack för svaret, det jag är ute efter är hur splittar jag upp inkommande tele (Televerkets kabel), det är ju både tele och bredband (ADSL) i samma 2 trådar Blå och Vit!?  :-/ eller?
Gåt jag först in med dessa i modemet?
Tänk på att jag är helt novis gällande detta (viljan att lära mig finns)
// Ola
 
Med en splitter. Brukar följa med eller sitta inbyggd i adsl-modemet. Lämpligast för dig är att ha en sådan som är liten dosa bredvid. Den har oftast två ingångar för modularplugg. I den ena har du telefon ingående och utgående (från telia och till telefonerna i huset), i den andra uttaget sätter du modemet.

/patrik
 
Svar till: patka477

Tack för inlägget, jag hoppas på ännu fler svar och ideér. På mitt ZyXEL modem finns bara 1 tele (RJ11) ingång och 1 (RJ45) Utgång som i mitt fall idag går till en liten 4 ports switch/brandvägg. alltså ingen "splitt"
//Ola
 
Då är antingen splittern inbyggd i modemet eller i det jack som du ska ansluta till "första jacket" (gissar att du inte har ett sådant jack att ansluta till, utan trådar...).

Alternativt behöver du köpa en splitter. Vad är det för modem du har?
 
Modemet är ZyXEL Prestige 600 series, som jag fick då jag skaffade Telia bredband.
Är det en splitt som sitter i själva jacket? Klassisk telia hane (som går in i modemet)som stoppas i första jack, MED en hona i där nästa hane går i, i detta fall en nummerpresentatör som i sin tur har en telefon i sig.

Det verkar som jag i "sambandscentralen" ;) vid patch panelen får ha en massa jack, som i sin tur kopplas till patch panelens RJ45:er .Då blir mina dragna cat5e mer som förlängningskabel än en vettig "slippa jack och skarvar" lösning. eller......
// Ola
 
Från din manual??:

"Splitterdosa (OBS! Detta är ingen mellanpropp)"

Alltså verkar splittern sitta i "mellanproppen".

Då ansluter du den till ditt första jack och sen ansluter du resten av telenätet i huset från honan i mellanproppen. Hur du gör detta finns beskrivet i länken som ByggaNytt la in ovan.
 
Man kan göra så men det är inte helt rätt  ;)

Mer rätt sätt är att anslute resten av huset från de två övre pinnarna i det befintliga jacket. Iom detta slipper man en kontakt med dess ev glapprisker och tar man ur modemet så fungerar resten av telesystemet utan att man behöver trycka i nått annat.

Vill du sen koppla telen i patchpanel vilket jag tycker är en lysande ide så fick du en bra länk ovan. Kompleterar du den med http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2 så tror jag att vi har täckt området. Annars är det bara att fråga på

Glömde att bekräfta att splittern sitter i proppen till Zyxel 600 serien. Misstänker att det är ett 660 du har
 
Böjer mig, mycket bättre och naturligare lösning...!!
 
Mats_o, och ni andra.....Tack för alla lösningar.

1) Kan jag bunta/vira ihop ett antal tele ledningat och koppla (stjärnnäts) från övre kopplingarna i tele uttaget?

2) Är det vanligast att använda det vänstra uttaget i respektive rum till tele och det högra till data , eller........

//Ola
 
1. Kan kan du men .... Det är inte ett bra sätt. Det är bättre att utnyttja några tomma uttag i panelen alternativt skaffa en panle till och parallelkoppla rj45 jacken i panel istället. Detta gör att man då kan använda vanliga data patch kablar för att "lägga" in telenummer på det uttag man vill.

2. Gör man som jag sa ovan så styr man detta helt fritt från centraländan. ena dagen kanske man har två teleuttag. nästa två datorer och tredje blandar man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.