I mitt gamla hus är det både jordat och ojordat, även inom samma rum. Och det verkar som att maskiner (tvättmaskin, tumlare, vattenpump, varmvattenberedare, kylskåp mm) blivit påkopplat på el-nätet alltefter hand, inklusive en mängd uttag.

Men hur är standarden idag när elektriker installerar elnät i hus? Är varje rum avdelat med en propp för sig, är det en propp för varje maskin man har i huset (diskmaskin, kylskåp, tvättmaskin, tumlare, mm)? Finns det några branschregler mm på nätet man kan läsa?

Det finns vissa knepigastes här. Jag kan exempelvis inte ha på både tvättmaskin och tumlare samtidigt, för då går proppen. Ska det vara så?

Det enda jag kan när det gäller el är att skarva 1fas-kabel samt sätta in stickkontakter. Hade inte tänkt göra något, utan bara att skaffa större kännedom om något jag inte kan. Har ingen alls kännedom om mitt gamla proppskåp, men jag har läst mig till att detta måste bytas ut om jag skaffar jordfelsbrytare. Jag har inte två olika skenor, utan en gemensam (för att uttrycka mig amatörmässigt).
 
tommib
Många frågor var det....

Till att börja med är det helt fel att ha jordat och ojordat i samma rum. Det har förekommit i kök där man betraktat matplatsen som en plats och köksbänken som en annan, men utöver det ska det inte ha förekommit vad jag vet.

Att saker har blivit påkopplade vartefter är inget konstigt men det verkar ha gjorts fel.

Idag (och även tidigare) så kopplar man normalt ett antal allmänuttag samt belysningar till samma säkring. I varje rum har man åtminstone tidigare försökt ha två grupper (säkringar) så att det inte blir helt svart om en säkring går.
Stora förbrukare, som micro, TM, TT, spis, diskmaskin och ev annat har man gärna på egen säkring. Kyl och frys ska ligga på egen grupp.

Det finns inga branschregler som man kan läsa gratis, däremot kan man köpa Svensk Standard (långt nummer som jag inte kan utantill) för massa pengar.

Att inte kunna köra TM/TT samtidigt behöver inte vara konstigt men det är dumt. Sannolikt är de kopplade till samma säkring. Det är som sagt en dum koppling men behöver inte direkt vara fel. Ev är det också lätt att åtgärda men det vet man inte utan att titta.

Du behöver inte nödvändigtvis byta ditt gamla proppskåp bara för att du vill ha JFB, man kan montera en bredvid. Nackdelen är att hela centralen hamnar under en JFB. Detta kan vara ett problem om du har apparater som läcker lite.

Jag rekommenderar starkt att du tar in en elektriker som får se över anläggningen, det låter som att det kan vara en del att fixa...
 
  • Gilla
OlssoniVallby och 2 till
  • Laddar…
Jo, det är mycket frågor jag har. Men tack för att du tog dig tid att svara! :)

Det är en hel del som kunde varit på annat sätt när det gäller elen. Tvättmaskin, tumlare, pump, varmvattenberedare, kylskåpet och annat är kopplat på samma fas.. :( När jag köpte luftvärmepumpen i december satte killen in den på en egen fas. Och alla krävande maskiner skall alltså ha en egen fas, om jag tolkar dig rätt?

Vill helst ha en JFB, men det är mycket som måste ordnas innan. Och jag vill gärna ha detta med elen någorlunda klart för innan jag tar hit en el-kille.
 
Gör inte för mycket innan du har pratat med en elektriker, du kommer bara lägga en massa tid i onödan. Det går troligtvis utmärkt att sätta flera jordfelsbrytare på din central, man kan sätta en extra kapsling bredvid med det som behövs. Elektrikern ser om det fungerar på mindre än en minut.

Det är sällan man ser två olika grupper i samma rum idag. Oftast har man kanske 2-3 sovrum (belysning och uttag) på en säkring. Diskmaskin, ugn, häll, tvättmaskin, torktumlare och kanske ett eller två uttag vid diskbänken brukar ha egen säkring. Att inte ha varmvattenberedare och pumpar på egna grupper är vansinnigt, det ska man självklart ha.
 
  • Gilla
jehn och 2 till
  • Laddar…
När det gäller exempelvis tvättmaskin och tumlare så vet jag att pappa tog upp det med elektrikern, men han sa bara att det måste vara så och de kom på samma fas. Tror inte heller pappa kopplat in pumpen själv. Är inte helt säker, men hans åsikt var att man inte gjorde sådant själv.
 
Alla de här sja ha sin grupp:
Kyl o frys
Ugn
Häll
Värmepanna
Tvättmaskin
Torktumlare
Allt annat typ sovrum, hall, vardagsrum, slås ihop i par eller par kombinerad med uteplats eller hall.
Golv värme tyckar jag att ska gå på sin egen grupp men oftast slås den ihop med badrum.
 
  • Gilla
HaendigeHerrn
  • Laddar…
Tänk igenom ordentligt och snåla inte.
Vi satte en jordfelsbrytare till kyl, frys och värme, en till alla uttag och lampor på utsidan samt en till det övriga i huset.
Sen var elektrikern pigg på att snåla in genom att dra slang den närmsta vägen men jag ville inte ha enstaka uttag på "fel" grupp så där fick han lägga lite extra tid för att få mig nöjd.
Till slut så gjorde vi som skrivits tidigare och drog extra grupper till uttagen i köket för att kunna köra alla köksmaskiner samtidigt.
 
  • Gilla
senmathal
  • Laddar…
tommib
Det du kan göra innan elektrikern kommer är att kartlägga hur alla rör är dragna och hur allt är kopplat. Om elektrikern är någorlunda vettig kommer hen tacka dig för din insats och vara glad att det finns ett kopplingschema. Om det är en vresig en så kommer hen tycka att du inte ska pyssla med sånt du inte förstår. Då tar du en annan elektriker....
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
P-plats skrev:
Tänk igenom ordentligt och snåla inte.
Vi satte en jordfelsbrytare till kyl, frys och värme, en till alla uttag och lampor på utsidan samt en till det övriga i huset.
Sen var elektrikern pigg på att snåla in genom att dra slang den närmsta vägen men jag ville inte ha enstaka uttag på "fel" grupp så där fick han lägga lite extra tid för att få mig nöjd.
Till slut så gjorde vi som skrivits tidigare och drog extra grupper till uttagen i köket för att kunna köra alla köksmaskiner samtidigt.
Det är just detta jag är ute efter. Vill få lite kunskap som gör att jag blir förberedd och kan se fel/brister. Vill få allt ordentligt!

Här har man tyvärr snålat och dessutom gjort det lite knepigt. Tror elektrikern i början av 80-talet ville göra det lätt för sig. Få saker har egen grupp, förutom spisen, fd el-patronen samt några 3fas "handskar" i källaren. Resten är tyvärr en röra i mina ögon.

Hur planerar jag rätt nu? Att dra nya kablarna i väggen är kanske inte så praktiskt, för då måste jag riva upp väldigt mycket. Drar man det utanpå väggen gömda i lister, det alternativet som återstår?
 
  • Gilla
Ludde262
  • Laddar…
tommib skrev:
Det du kan göra innan elektrikern kommer är att kartlägga hur alla rör är dragna och hur allt är kopplat. Om elektrikern är någorlunda vettig kommer hen tacka dig för din insats och vara glad att det finns ett kopplingschema. Om det är en vresig en så kommer hen tycka att du inte ska pyssla med sånt du inte förstår. Då tar du en annan elektriker....
Tack! Jag hade en käck el-kille här för några år sedan som hjälpte mig. Kommer dock inte ihåg vilket företag jag anlitade :( Ibland är det bra att spara kvitton, fakturor, mm. :(

EDIT; Efter att ha tänkt och sökt på Google har jag hittat företaget!!
 
Redigerat:
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Mogg skrev:
Det är just detta jag är ute efter. Vill få lite kunskap som gör att jag blir förberedd och kan se fel/brister. Vill få allt ordentligt!

Här har man tyvärr snålat och dessutom gjort det lite knepigt. Tror elektrikern i början av 80-talet ville göra det lätt för sig. Få saker har egen grupp, förutom spisen, fd el-patronen samt några 3fas "handskar" i källaren. Resten är tyvärr en röra i mina ögon.

Hur planerar jag rätt nu? Att dra nya kablarna i väggen är kanske inte så praktiskt, för då måste jag riva upp väldigt mycket. Drar man det utanpå väggen gömda i lister, det alternativet som återstår?
Tänk ut vart du vill ha uttag m.m. och ta dit elektrikern.
En duktig elektriker kan lösa mer än man tror med rotdosor m.m. så du i så stor utsträckning som möjligt slipper utanpåliggande kablar.
 
Hemmakatten
Vi hade förvisso en elritning när vi byggde vårt hus där alla uttag, belysning mm var inritat. Däremot så gick jag igenom med elektrikern vilka funktioner jag ville ha (Vi har tre undercentraler) och hur de skulle fungera. Jag är verkligen en el-analfabet men elektrikern var, och är, underbar och fixade precis som jag ville ha det (och ibland sa ifrån att det inte skulle fungera som jag tänkt). Jag hoppas det är en sådan elektriker du anlitar.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är den mindre delen av mitt proppskåp. Den rena vita kabeln som kommer uppifrån är den senast inkopplade luftvärmepumpen. Den bruna går till proppen, den grön/gula går till jord-skenan och den blå till en underliggande skena. Man ser inte riktigt djupet i bilden, men det är liksom två olika skenor!?
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var rädd om dina proppskåp de är utmärkta. Funkar bra som utgångspunkt när du renoverar upp ditt elsystem och du kan sätta till en jordfelsbrytare eller två om du vill och ser behovet.

Som sagt se till att få en överblick allmänt och utgå från det när det gäller eldelen, det ser ut att behöva gås igenom redan bedömt av dina bilder.
 
  • Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.