Jag har tänkt att samla regnvatten och använda i växthuset. Vid varje stuprör har jag en vanlig hink (murarhink) i plast. Om jag vill koppla ihop dem på enklast och billigast sätt, vad behöver jag?

Jag har tänkt att jag ska koppla in vanlig trädgårdsslang mellan hinkarna, och sedan från sista hinken till en större nersänkt balja i växthuset.

Det borde ju finnas färdiga kopplingar så att man bara kan borra hål i hinkarna och skruva fast kopplingarna, men jag har inte hittat någon sån koppling att köpa. Finns det inte? Måste jag göra en hemmalösning med lim och silikon osv?
 
Två blåa regnvattenfat monterade på en vit träställning med en kopplad vattenkran vid en husvägg och stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev min. Kran går att köpa i dom flesta butikerna.
 
Hej

Jag skulle starkt överväga större kärl än "bygghinkar" för detta, såklart beroende på övrig tillgång till vatten, men jag tycker mina tunnor är i minsta laget och då har jag ändå "sommarvatten" (sjövatten) på tomten.

Såhär gjorde jag:

https://www.byggahus.se/forum/threads/utformning-av-regnvattentunnor.277150/#post-2488694

I botten på varje tunna har jag anslutit en bordgenomföring av denna modell:

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Bordgenomforing-2000037302/

Billigare än i mässing och löser anslutningsbiten på en gång, minns inte om jag använde 16mm och våldade/värmde på slangen, eller om jag använde en numer utgången storlek. Även för breddavloppet användes en liknande anslutning fast i större storlek. En 90-graders avloppsböj paras ihop med en bit PEM-slang som leder ner i lövuppsamlaren. Alla anslutningar är tätade med tätningsmedel (typ bygglim), om det behövs eller inte låter jag vara osagt, men lika bra att göra det ordentligt när man ändå håller på.

Slangen löper sedan längs med husväggen och grenas där behov av detta finns, på så vis kan alla tunnor sammanlänkas, även om de står i var sitt hörn av huset, så att man får ett enda tappställe. För att grena slangen använde jag dessa (trevägskoppling):
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-/Skarvkoppling-2000020702/
Men det var mest för att jag redan hade dem hemma, de är ju egentligen inte avsedda för att träs direkt på slangen, men med dessa tryck och i detta användingsområde funkar det utmärkt.

Själva tappstället har jag gjort väldigt enkelt. En bit slang, med en hängbygel av koppartråd (som inte rostar). Om slangen hängs på sin krok på husväggen ÖVER vattennivån i tunnan, rinner inget ur slangen när den "parkeras", men så snart den häktas av och vinklas ned så kommer det vatten.

Hade jag gjort om detta idag hade jag använt en av dessa istället för utkastaren på bilden:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Dranering/Regnsamlare-RVK-2000032599/

Billigare och grejar breddavloppet automatiskt.
RS_Funktionsweise_TR.jpg

Sen hade jag gjort ställningarna högre för bättre tryck i systemet, då kanske jag även hade byggt om om själva tappstället mot ett med en ventil/kran för att slippa hänga slangen så högt upp på väggen. Enda nackdelen med högre tunnor är att det blir mer iögonfallande, dvs i vissas ögon, inte lika snyggt.

Det är så värdefullt att göra detta till en bra konstruktion, för den är efter färdigställande helt underhållsfri och kommer tjäna dig i många år framöver.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
lubbe75 och 1 till
  • Laddar…
Bra beskrivning, och tack för tipset med bordgenomförningen!

Jag har också gått och kikat på de där regnsamlarna från Biltema. Jag har ju uppsamlingskärl i växthuset (nedsänkt för fallhöjdens skull), så jag skulle faktiskt kunna koppla bara slangar direkt till såna regnsamlare. Väldigt diskret i så fall. Lite meck bara att få dit regnsamlarna på våra gamla stuprör skulle jag tro.

Kan man inte tänka sig en hemmagjord lösning som man sätter längst ner på stupröret istället? I stil med en tratt / burk som fångar in och leder ner vattnet direkt i en trädgårdsslang? Finns det inget sånt enkelt att köpa? Fast man ska nog ha en tjock slang och mer fallhöjd för att regnet ska hinna rinna undan i det läget.
 
Tja vad man menar med "meck" är ju olika för alla, att knacka loss rörsvepen, lossa röret och såga till rätta bitar och ev komplettera med ytterligare ett rörsvep är ju gjort på en eftermiddag, generöst räknat. Dock bör du ju ha uppsamlingskärlets översta nivå i samma höjd som regnsamlaren på röret för att den ska ha rätt funktion.

Att koppla på en slang längst ner på röret gör man ibland när man vill leda bort vattnet en längre bit från husväggen. Har man fall hela vägen skulle säkert en sådan gå att leda ner till en tunna med lägre lägesenergi. Då bör växthuset/odlingarna ligga på en ännu lägre nivå för att det ska vara användbart som helt passiv lösning. Aktiva lösningar, med pumpar, torde vara både dyrare i inköp och mer meck att installera och underhålla och är inget jag har några vidare förkunskaper om.

http://www.jula.se/catalog/tradgard...ng-och-hangrannor/vattenspridare-for-stupror/
 
Detta kanske kan vara ett alternativ. Snygg design iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.