Min kabel har blå, gul samt jordledning i grön/gulrandigt men också en skärmledning kring alla tre. Ska skärmledningen anslutas till jorden?

Rörelsevakten IP44, saknar jordning men har
L brun, N blå och A röd på PIR-sidan. Lampan ansluts till N blå och A röd med markering OUT.

På lampsidan markeras IN med anslutning L till L och N till N.

Kan A röd användas till jordledningen?
 
  • Elektrisk kopplingsschema för installation av rörelsevakt med markeringar för L, N, och A ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din kabel har gul…… Väldigt udda, den kanske är brun.
Röd på PIR är ström ut till lampan.
Gulgrön och skärmtråden ska inte anslutas till något i PIR
Vad har du för kabel till lampan.

Protte
 

Bästa svaret

G gundan skrev:
Min kabel har blå, gul samt jordledning i grön/gulrandigt men också en skärmledning kring alla tre. Ska skärmledningen anslutas till jorden?

Rörelsevakten IP44, saknar jordning men har
L brun, N blå och A röd på PIR-sidan. Lampan ansluts till N blå och A röd med markering OUT.

På lampsidan markeras IN med anslutning L till L och N till N.

Kan A röd användas till jordledningen?
Jag skulle säga att det är dags att byta kabel. Är den gul/gröna ansluten mot jord? Vet du? Har du mätt?

Nej, A är ju ut till armaturen.
 
prototypen prototypen skrev:
Din kabel har gul…… Väldigt udda, den kanske är brun.
Röd på PIR är ström ut till lampan.
Gulgrön och skärmtråden ska inte anslutas till något i PIR
Vad har du för kabel till lampan.

Protte
Gillar att återanvända. Kablarna är gamla, tanken är att ansluta med stickontakt tills en elektriker kan göra fast installation, med nya kablar. Nu vet jag hur provisoriet ska kopplas. Elektrikerna har fullt upp till efter jul!
Tack för tipsen!
/gundan
 
G gundan skrev:
Gillar att återanvända. Kablarna är gamla, tanken är att ansluta med stickontakt tills en elektriker kan göra fast installation, med nya kablar. Nu vet jag hur provisoriet ska kopplas. Elektrikerna har fullt upp till efter jul!
Tack för tipsen!
/gundan
:thumbdown:
 
  • Gilla
Jonas Arvidsson och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
:thumbdown:
Håller helt och hållet med dig
Letar förtvivlat efter en starkare smiley än tumme ner :mad:
 
G gundan skrev:
Gillar att återanvända. Kablarna är gamla, tanken är att ansluta med stickontakt tills en elektriker kan göra fast installation, med nya kablar. Nu vet jag hur provisoriet ska kopplas. Elektrikerna har fullt upp till efter jul!
Tack för tipsen!
/gundan

Kombinationen av föråldrat elmaterial som förmodligen passerat bäst före datum och dagens återanvändningstrend rimmar jäkligt illa. Du bör tänka över ditt val och tänka steget längre. Du glömmer inte att du både har hus, hem och eventuellt familj?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.