Skall montera en undercentral i ett förråd ca 20 m från husets central.
Från stolpe där det är säkrat 32A går det en EKKJ 3X10/10 till centralen i huset.

Fråga?
Skall jag dra en 3X6/6 eller 4X6/6 till undercentralen i förrådet?
Skall jag ansluta kabeln i husets central till säkring 3X16A, eller kan jag koppla direkt på inkommande ledning i huvudbrytarens primärsida?
 
Detta är kanske inte rätt grejer att pilla med själv, men skall du säkra av den nya centralen i den gamla med 16A så skall du dra minst 4*2,5+2,5. Skall du koppla in den utan säkringar, dvs parallelt med den gamla så skall du dra grövre kablar. Vet dock inte vilken tvärsnittsarea du skall ha på 32A huvudsäkring. Förresten jag trodde inte man hade 32A till huvudsäkringar utan 35A ???
 
SkaneErik skrev:
Vet dock inte vilken tvärsnittsarea du skall ha på 32A huvudsäkring. Förresten jag trodde inte man hade 32A till huvudsäkringar utan 35A ???
Riktigt!
Det är ju i allmänhet diazeder med gänga III på stolpen, och då är det 35A som gäller till vanliga bostäder.

(Det finns dock 32A i form av dvärgbrytare, men det är det väl knappast på nedledningen. ::) )
 
35A är riktigt, vet inte vad jag fick 32A ifrån?

Hursomhelst, eftersom jag tror mig veta att jag inte behöver mer än 16A i förrådet så kan jag alltså använda en EKKJ 4*2,5/2,5 avsäkrad med 16A i husets central ut till undercentralen i förrådet?

I en del trådar här tidigare kan man få intrycket att det inte är ok med mindre än 4*6/6 till undercentral, men det kanske bara gäller från mätarstolpen?

Tänker jag fel när jag anser mig behöva endast 16A?
Tänkte köra typ eldriven motorsåg, mindre vedklyv och handverkyg.
Vad för maskiner/verktyg kan tänkas kräva mer än 16A?
 
Jag tror du kan få spänningsfall om det är längre sträckor med för klen kabel
 
FRÅGA
Den här 35A säkringen det pratas om, är det inte en servissäkring. Du har väl någon typ av mätarsäkring inne vid mätaren eller?!? 16 eller 20A.
 
Så här är det.
Det är en sommarstuga.
Vid tomtgräns står en stolpe med elskåpet.
I skåpet sitter elmätaren och under den sitter det tre stycken 35A säkringar. Därifrån går servisledningen till huvudbrytaren i centralen som sitter monterad inne i huset. Sekundärsidan på brytaren går sedan till respektive grupper som är skyddade resp. oskyddade med Jordfelsbrytare.
 
Du menar alltså att du har 35A mätarsäkringar till en sommarstuga? Kör du hembrännare a´la industrimodell eller gillar du helt enkelt att betala hög nätavgift ;) ?
 
Erik_D skrev:
Du menar alltså att du har 35A mätarsäkringar till en sommarstuga? Kör du hembrännare a´la industrimodell eller gillar du helt enkelt att betala hög nätavgift ;) ?
Men om man har gänga III, så är väl 35A det minsta man kan ha???
 
Näe du kan ha alla gänga 2 storlekar med en porslinshylsa som reducering.
 
SkaneErik skrev:
Men om man har gänga III, så är väl 35A det minsta man kan ha???
Nejdå, man kan ha mindre. Då nyttjar man helst en fyllnadsring som håller lilla gängaII-proppen på plats.

Men i det här fallet måste det vara servisen, precis som MickeM undrade, som är på 35A. Det är ju vanligast på hus.
Mätarsäkringarna är väl förhoppningsvis mindre.
Men de borde ju rimligtvis sitta i anslutning till mätaren. :-/
 
Tack för rättningen, då har man lärt sig något idag med! :D 8). Varför har man normalt inte gänga III till huvudsäkringen då, för framtiden så att säga? En nackdel med den större är ju fårståss att man får dra grövre kabel mella mätarskåp och gruppcentraler :-/
 
Det finns liksom ingen anledning att ha gänga 3 system i en villa. Man behöver aldrig dom strömstyrkorna.
 
Måste erkänna att jag faktiskt inte vet om det är 35A säkringar efter mätaren i stolpskåpet. Tog det liksom för givet. Kan lika gärna vara 20A. Får kolla det om 1,5 veckor när vi åker dit igen.
Hursomhelst, hur funkar det egentligen. Om man går innefrån och ut. I huset sitter det en central avsäkrad efter huvudbrytaren med div. olika säkringar.
Från huvudbrytaren går det en EKKJ 3*10/10 till 3 st 20A eller 35A säkringar. Därefter kommer mätaren.
Från mätaren går kabeln ner i marken och försvinner bortot nånstans. Var är det avsäkrat nästa gång? För det måste väl sitta en större säkring nånstans antar jag.
Om mätaren måste bytas så måste det väl finnas en möjlighet att bryta strömmen nära mätaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.