Har aldrig tidigare kopplat en trappbrytare, och skulle vilja få förklarat för mig hur det ligger till då jag är villig att lära mig så mycket som möjligt om så mycket som möjligt :)

Bakom "första" strömbrytaren finns det:
2st bruna kablar
2st svarta kablar
1st vit kabel
1st grön kabel

Bakom den "andra" brytaren finns det:
2st bruna kablar
2st svarta kablar.

Jag har läst mig till att de svarta kablarna är fas och de bruna är tändtrådar (huset är byggt 1979)

Vad är den gröna och den vita kabeln för något?
Hur ska jag koppla för att få det att fungera?
Hur mäter jag mig till rätta?
 
Det är omöjligt att veta vad dom olika färgerna används till, det kan princip vara hur som helst. Enklaste sättet är att öppna dosor och rycka i trådar så man med säkerhet ser vart dom går. Eller enklast är naturligtvis om man kopplar bort den g:a brytaren på samma gång som man kopplar in den nya för då kan man lätt se vart dom olika trådarna ligger.
 
  • Gilla
Tokarlsson
  • Laddar…
Problemet är att den gamla brytaren är såpass gammal att den inte är uppmärkt som dagens brytare är.

Glömde även skriva att brytare 1 har 2 knappar, den ena går till armaturer i taket, och den andra går till en kampa mitt i taket.
På den "andra" brytaren går det in/ut 2svarta samt 2 bruna. Denna brytaren har bara en knapp dom går till lampan, går alltså inte att tända lysrörsarmaturerna med denn strömbrytaren
 
Men de "2 svarta och 2 bruna" är de kopplade till olika punkter, dvs 4 anslutningar, eller sitter någon av dem på samma?

Har du 4 anslutningar så låter det som en korsomkopplare, en sådan används när man har 3 eller fler brytare som skall manövrera samma lampa.
 
De svarta kablarna går in i samma, på båda brytarna
 
Jimmu skrev:
De svarta kablarna går in i samma, på båda brytarna
Det kan vara en "överkopplad" fasledare som matar ett vägguttag. Finns det någon blå ledning som passerar igenom dosan??
 
Här kommer lite bilder som kanske gör det lättare att förstå :)

Här är uttag nummer 1, det som sitter vid ingången till garaget från själva bostadshuset.
Detta är brytaren med 2st knappar, de svarta kablarna går in i samma anslutning i brytaren.
weaKS.jpg

NaSk.jpg
Här är brytare nummer 2, den har endast en knapp som går till en glödlampa mitt i taket.
En svart kommer nerifrån och går in i den, och en ut från brytaren och upp till uttaget ovanför. de 2 bruna kommer nerifrån och går båda in i strömbrytaren.

lmWy6.jpg
Brytare nummer 2 igen, samma som ovan, där ser man att det går 4st gulgröna samt 2st blåa kablar direkt uppåt till ett uttag, in i det går båda de blåa kablarna samt 2st gulgröna.De 2 andra gulgröna ä ihoptvinnade i en toppklämma.

Ifrån uttaget går det även en blå och en gulgrön uppåt i väggen, strömmen till dessa är tagna direkt från uttaget.
 
  • Gilla
Bagar´n
  • Laddar…
På bild två har du en trappkopplare med svarta som fas och de bruna så kallade mellantrådar. Om det hör samman med bild ett är det de två bruna som dyker upp där och ger grön som tändtråd ut. På den bilden sitter en dubbeltrapp och andra halvan är använd som en enkel brytare med två svarta in som fas och vit ut som tändtråd.

Jag reserverar mig för vilken av grön och vit som tillhör vilken koppling pga att man inte ser några anslutningar eller beteckningar på bilden men troligtvis som nämnt ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.