Hej! Köpte taklampa på blocket och kopplade den på detta sätt i taket. Har funkat fint, men ska byta till nytt rum (exakt likadant uttag) och läser på lite om den där löshängande gröna sladden och hopplocket. Är det farligt? Nån som vet? Det lyser ju, men jag vill inte dö på kuppen...
 
  • Vägguttag hängande från ojämnt vitmålat tak; gröna växter, fönster och vägg syns underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en skadad kontakt med urkopplade trådar och plastanslutningsblock. Elektrisk reparation eller farligt elfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gröna är jord och om lampan kräver jord skall du ha en annan stickpropp på lampsidan. Om du tittar i taket så är stiftet som sticker ut från kontakten (som kommer från taket) är till just den gröna. Sedan ser jag inte på bilden om din nya lampa kräver jord eller ej, men om det hänger en lös jord skulle jag nog överväga att byta kontakten på lampan.

EDIT Sedan ser jag ju inte om du har jord i taket eller ej. Har du inte jord, dvs 3 kablar i kontakten så spelar den gröna ingen roll, Då skall du enbart använda en dubbelisolerad lampa.

Edit. Se nedan:
Europeisk stil, vit, elektrisk kontakt, framsida, två stift, plast, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lektor och 2 till
  • Laddar…
R
Det går inte att avgöra någonting enbart med hjälp av färger på kablar. Men sannolikt är den gul-gröna skyddsjord och ska anslutas för att lampan inte ska kunna bli strömförande.

Kontakten du har monterat på lampan är m.a.o. fel då den saknar just skyddsjord.

Dessutom ser det inte bättre ut än att det uttag som sitter i taket är av jordad typ men att kabeln som kommer ut från taket bara har två ledare vilket betyder att den saknar ledare för skyddsjord. Är det så så hjälper det inte att du byter kontakt i lampan, den kommer trots det vara ojordad.

Är vägguttagen i rummet jordade eller ojordade?

Och en bättre bild på lampan hade inte skadat.
 
  • Gilla
lektor och 1 till
  • Laddar…
R
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Den gröna är jord
Nej, det kan du inte avgöra från den bilden. Kan lika gärna vara någon klant som tagit en bit överbliven kabel och använt som tändtråd till slinga två i en kronkopplad lampa.
 
R RoAd skrev:
Nej, det kan du inte avgöra från den bilden. Kan lika gärna vara någon klant som tagit en bit överbliven kabel och använt som tändtråd till slinga två i en kronkopplad lampa
Tack för upplysningen. Så är det nog ;).
 
  • Gilla
lektor
  • Laddar…
R
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tack för upplysningen. Så är det nog ;).
Nej, det är sannolikt som du säger, men det är farligt att anta det.
 
  • Gilla
lektor
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det går inte att avgöra någonting enbart med hjälp av färger på kablar. Men sannolikt är den gul-gröna skyddsjord och ska anslutas för att lampan inte ska kunna bli strömförande.

Kontakten du har monterat på lampan är m.a.o. fel då den saknar just skyddsjord.

Dessutom ser det inte bättre ut än att det uttag som sitter i taket är av jordad typ men att kabeln som kommer ut från taket bara har två ledare vilket betyder att den saknar ledare för skyddsjord. Är det så så hjälper det inte att du byter kontakt i lampan, den kommer trots det vara ojordad.

Är vägguttagen i rummet jordade eller ojordade?

Och en bättre bild på lampan hade inte skadat.
Skickar fler bilder på lampan så snart jag kan. Egentligen är det ju den där "mellansladden" (sorry...kan inga termer) jag har satt in sladdarna i som är ojordad tänker jag, så om jag skaffar en mellansladd med tre poler löser jag det hela enkelt?
 
Säkerställ bara att den där gröngula verkligen är skyddsjord, att den är kopplad till lampans hölje.

Troligen går det att se, annars får man mäta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.