Hej!
Har precis bytt alla strömbrytare i huset. Men just den här leder också ström till ett väggutag nedanför, och jag får inte till att få ström till väggutaget. brytaren är en schneider,

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...xz75kCRQDUZ43cayU79IFXGhdJKJi-hBoC2V4QAvD_BwE

Har läst att tråden till uttaget ska sitta på X, men det funkar inte.
behöver jag en annan brytare?
Vad göra? vägguttaget är inte nödvändigt, men det är ju surt att bli utan det för att man byter till en trevligare brytare.

på bild 2 syns blå och brun till vägguttaget, de sitter som de ska i uttaget.

tacksam för tips!
/Ville
 
  • Öppen elektrisk dosa med trådar, installationsarbete, inomhus, kablar synliga, potentiell säkerhetsrisk, under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, mekanisk anordning, plastkomponenter, metallram, möjlig del av en apparat, komplex struktur, ingen uppenbar funktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk termostat, väggmonterad, öppen, kablar synliga, teknisk, installationsvy, grön plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du behöver inte ha något på X
Det är väl en blå som syns i botten på dosan, den går genom dosan obruten och behöver inte skarvas på en X plint.

Sätt de båda bruna på L och grön på höger pil.

Protte
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mats-S
V Ville J skrev:
och jag får inte till att få ström till väggutaget
Går det inte att sätta bägge bruna i samma hål på schneidern?
Om inte kan du väl koppla ihop dom bruna med en typ wago-brytare samt sätta en tredje kort brun från den kopplingen till schneidern?

Eller är det något speciellt med schneidern som förhindrar det här?
 
I samma hål ska dom inte sitta, men i samma plint (L).
 
BirgitS
Sen när du stoppar in trådarna i strömbrytaren ska de vara skalade med exakt rätt längd så att de bottnar i hålet och hela kopparn ryms i hålet. Ingen koppar ska vara synlig utanför. Uppe till höger på bilden så finns det en bild som visar exakt hur lång avskalningen ska vara.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alla anslutningar på den brytaren har två hål, en tråd i var hål.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Du behöver inte ha något på X
Det är väl en blå som syns i botten på dosan, den går genom dosan obruten och behöver inte skarvas på en X plint.

Sätt de båda bruna på L och grön på höger pil.

Protte
useless useless skrev:
I samma hål ska dom inte sitta, men i samma plint (L).
precis, i samma plint, det förstod jag.
 
Så nu funkar det?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Går det inte att sätta bägge bruna i samma hål på schneidern?
Om inte kan du väl koppla ihop dom bruna med en typ wago-brytare samt sätta en tredje kort brun från den kopplingen till schneidern?

Eller är det något speciellt med schneidern som förhindrar det här?
prototypen prototypen skrev:
Du behöver inte ha något på X
Det är väl en blå som syns i botten på dosan, den går genom dosan obruten och behöver inte skarvas på en X plint.

Sätt de båda bruna på L och grön på höger pil.

Protte
Tack, nu funkar det. känns konstigt att koppla helt emot de andra brytarna, men lampan funkar å ström i uttaget. men de hade kanske svart kabel. men får jag fråga, varför höger pil? vad är skillnaden på dem?
 
Hur har du kopplat? Vad är det som är konstigt? Svarta kablar leder ström lika bra som bruna.
 
useless useless skrev:
Så nu funkar det?
japp, 230V där jag vill ha det.
 
Vad var det som var konstigt då?
 
useless useless skrev:
Hur har du kopplat? Vad är det som är konstigt? Svarta kablar leder ström lika bra som bruna.
jo men nu är tändkablarna där fasen e på de andra, men strömmen går väl in och ut likadant endå, jag antar det är så du menar. skillnaden är väl att de bruna på samma plint nu, de var på varsin plint eller på X de första försöken
 
Det är väl bara att byta plats på dom så att fastrådarna sitter på L och tändtråden på pil ut? Rent tekniskt spelar det ingen roll, men sinnet blir lugnare.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
V Ville J skrev:
Tack, nu funkar det. känns konstigt att koppla helt emot de andra brytarna, men lampan funkar å ström i uttaget. men de hade kanske svart kabel. men får jag fråga, varför höger pil? vad är skillnaden på dem?
Det finns många vägar till Rom, så bara för att det är kopplat på ett sätt på de andra ställena betyder det inte att det är det enda sättet man kan koppla på.

Du har ett kopplingsschema där på baksidan där skillnaden mellan pilarna är beskrivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.