I min kommande larminstallation i villan kommer jag installera ett antal rökdetektorer (5-8 st) till en SPC 4320.

Någon som kan tipsa om rökdetektorer? Den får gärna vara diskret.

Min tanke är att koppla dem trådat. Det kan hända att jag behöver sätta någon rökdetektor trådlöst där det är bökigt att få fram kabel.

Ska jag koppla dem till separata sektioner eller ska jag koppla dem i en slinga?
Vad är fördelarna/nackdelarna?

Känslan är att det kommer vara smidigare att koppla varje detektor till en egen sektion, rent kabaldragninsgsmässigt.

Ur funktionssynpunkt antar jag att man vill att det ska tjuta från alla rökdetektorer när en av dem upptäcker rök? Jag vill ju vakna även när det brinner i en annan del av huset än just sovrummet. Frågan är hur jag vet vilken av detektorerna som larmar i så fall?

Eller räcker det med att ha rökdetektorer utan siren och låta inomhussirenen i hallen larma (plus larm till min mobil och till larmcentral)?
 
Jag vet inte om det finns några rökdetektorer med siren, de jag har kört hade inte det åtminstone. Jag förlitar mig på "vanliga" sirenen. Verisure har väl det i sina dock, men det är ju en speciallösning.
Jag använde DP721R från lasshop.se (tror jag det var, det är viktigt vilken modell för alla fungerar inte med en larmcentral utan ska kopplas till en "brandlarmcentral" där inkopplingen är annorlunda. Den ska ha reläutgång för att funka. Kolla i SPC-larmskola-tråden!)

Koppla en detektor per sektion, så kan larmet berätta var det larmar. Sirenen drar ju förstås igång oavsett var.

Du har ju bara 8 ingångar på centralenheten så ska du ha lite andra prylar får du räkna med någon expansionsenhet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.