Hej på er,

Vi har köpt en enkel pool med stålram och filterpump på Blocket. Det jag inte blir klok på är var jag ska ha inlopp och var jag ska ha utlopp i poolen. Jag har ett hål nästan vid ytan och ett hål halvvägs ner till botten. Jag har hittat skisser på nätet som tyder på att jag ska pumpa ut vattnet från poolen nedtill och pumpa in det i poolen uppe vid ytan. Stämmer det?
 
Det är precis tvärt om. Man suger precis i ytan, då samlar man in allt som flyter. Efter filtrering återgår vattnet till poolen. Oftast med någon form av munstycke, som sätter fart och riktning på vattnet. Det är bra om allt vattnet rör sig när pumpen är igång.
 
in vid ytan och ut vid botten. Du kan koppla en sugslang i utsuget för att suga in skräp på bottnen, som en dammsugare.
 
  • Gilla
Thellster
  • Laddar…
Detta stämmer inte varken på min pump jag fick till (5000l pool från Harald Nyborg) eller på den sandfilterpump jag tänkt köpa. Båda skall suga från botten och spruta in vid toppen.

Se manualen till sandfilterpumpen: http://www.rusta.se/pdf/product/svensk_manual_sandfilter_pump_7590-1059.pdf

Däremot om man har en "riktig" pool är väl det normala att man tar in vatten längs med vattenytan och pumpar tillbaka i botten.
 
ska det bli nån ordning på reningen så sug vid ytan via en skimmer o blås ut mitt i mot strax under ytan
 
Milkshaken
Ja jag håller med El_Micke,
jag tycker att sunda förnuftet talar när man har utsug uppe och inblås nere....
 
pool så gäller mickes lösning
plaskdamm så gäller thomas lösning då denna inte har ett riktigt breddavlopp
 
Milkshaken
Ok, Nim... Då fick man lära sig nåt nytt igen...:)
 
Fast så står det inte i manualerna till intexpumparna samt på bilderna på linern. Suger man in vid ytan, sedan börjar det läcka och man inte märker det, så kan ju pumpen paja.
 
  • Gilla
Lillasving
  • Laddar…
Man kan ju pumpa in och suga ut hur man vill men helt oberoende av pooltyp så är det ytvattnet som är skitigast och har mest bakterier så det vill man suga ut snabbast möjligt.
 
det finns ju även för små ovanmarkare en flytande skimmer
 
Funkar för stora med flytande skimmer också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.