Hej! Planerar att koppla på tvättmaskin i köket på befintliga ledningar/avlopp. Osäker på hur detta görs bäst. Finns redan diskmaskin med aquastop påkopplat. Skulle jag helt enkelt kunna montera på en vattenavstängare (exv. Ikea har en för 699:-, står visserligen att det är för diskmaskin, tvättmaskin nämns inte) https://www.ikea.com/se/sv/p/knycklan-elektronisk-diskmaskinsavstaengning-20425724/ och därifrån dra direkt till tvättmaskinen och helt enkelt dra avloppet med hjälp av extrakoppling till befintligt? Tvättmaskinen kommer stå dikt an i skåpet till vänster så kommer bli mycket korta avstånd. Finns jordat uttag. Skall såklart stå på skyddsplast. Ni ser alltså även en ”aquastop Bitron 902” som är inkopplad till diskmaskinen.

Rörledningar under diskbänk med montering av vatten- och avloppsledningar, inklusive aquastop-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Missar jag någonting viktigt? Nedan bild på Ikeas vattenstopvariant! Med vänlig hälsning! IKEA produktsida för KNYCKLAN elektronisk diskmaskinsavstängning, pris 699 kr. Produkten visas med två knappar i fokus och en svart anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
V Västkust2 skrev:
Missar jag någonting viktigt?
Vattenfelsbrytaren, ditt försäkringsbolag vill nog att du följer branschreglerna Säker vatten.
För en Säker Vatten godkänd tvättmaskinsinstallation krävs det att tvättmaskinen står i ett utrymme där det finns golvbrunn. Vanligtvis finns det ingen golvbrunn i kök och fram till 2016 var det därför förbjudet att montera tvättmaskiner i kök. Dock har nya regler i Säker Vatten gjort ett undantag om man installerar en vattenfelsbrytare.
https://cyklanderörmokaren.se/skillnad-mellan-att-installera-tvattmaskin-kok-och-diskmaskin/

Sen ska avloppsslangen från diskmaskinen (och tvättmaskinen antar jag) gå upp ovanför botten av diskhon. Som det är nu riskerar det att rinna smutsvatten baklänges in i diskmaskinen när det blir stopp i vattenlåset (eller längre ner).
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.