Som synes på bilden så skulle jag vilja ansluta ett attefallshus till mitt avloppssystem från huvudfastigheten.
I rött syns avloppssystemet såsom det är utritat på huskartan idag och blått är där jag vill ansluta avloppsystem från attefallshuset.

Min undran är:
Hur hittar jag det befintliga avloppsröret? Gräver man på måfå ungefär där man tror att kartan säger att det ligger? Hur djupt?

Hur ansluter jag mig på befintligt system. Kapar man bara med såg och sätter en slags "T" koppling av något slag och dockar ihop igen?

mvh
Schematisk illustration av en fastighetsplan med ett attefallshus, huvudbyggnad och röda samt blåa linjer indikerande avloppssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det PVC?
Du börjar med att gräva för hand. Är det PVC så kapar du det gamla röret så att Y-skarven ligger Kant i kant. Sedan trär du över skjutmuffen så att den ligger mitt över skarven.
Har du inte PVC funkar Fernco.
Y skarvar är lättare att rensa än t skarvar.
 
Redigerat:
Skall du gräva själv eller har du hjälp?

hur djupt får du fråga gudarna... Ett avloppsrör skarvar man lätt, och ett söndergrävt är inga större problem. Sen skall det ju som nämnts vara en y-koppling.
 
Det är orangefärgat plaströr, men det jag är rädd för är att avloppet från attefallshuset kommer med avloppsvatten i ”fel riktning” för att sen rinna åt andra hållet om du förstårmig
 
Kolla med rörfirmor och spolfirmor, de har pejlingsutrustning så du kan få markerat var avloppet ligger och på vilket djup.

Och helt riktigt så ska du inte ansluta i den vinkel som din skiss visar. Flödet från attefallaren får inte möta flödet från huset och du bör definitivt använda ett 45graders grenrör.

När du hittat avloppsledningen så kapar du röret och trär på en skjutmuff (dessa har ingen invändig klack som en skarvmuff) och ditt y-rör. Blanda en sportflaska med yes och vatten och spruta på gummipackningarna så går det lätt att få på.

Du bör också sätta en rensbrunn en bit utanför attefallshuset, innan den ansluter till ledningen ut i gatan.
 
Sen länge det är fall som det ska så ska det inte ha någon betydelse. Du kommer säkerligen behöva ha några vinkelskarvar. Y skarven skall installeras så att det även är fall på denna och inte så att den möter utan går samma samma riktning som från huset . Det kommer inte tränga in avloppsvatten i attefallsstugan om det är klokt gjort.
 
Så här kanske
Screen capture med handritade pilar och linjer som illustrerar en idé eller anvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, precis så får du göra.

Det finns ingen anledning att inte göra det rätt och riktigt när man har det uppgrävt. Att ansluta så flödena möts kan mycket väl orsaka bekymmer framöver.
 
Ok thx

nu måste jag lista ut hur jag ska hitta röret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.