Hej

Jag har en Bosch GCM 8S, kap-/gersåg som saknar mjukstart. Modellen som heter GCM 8SJ har en mjukstartsmodul som går att beställa, men frågan är hur man egentligen ska koppla den?

2015-02-12 13.27.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-02-12 13.28.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vit kabel från kopplingsplint vid inkommande -> blå & vit (överst i bild) -> blå direkt till motor & vit till gul kodensator -> startswitch samt fördelar sig direkt till motor

Blå kabel från kopplingsplint vid inkommande -> "Com" på startswitch (den svarta)


PICT0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mjukstartsmodulen ser ut som på bilden längst ner till vänster.
 
Redigerat:
Tycker mig se ett kopplingsschema på mjukstarten, om det är den lilla burken nere till vänster på sista bilden du menar. Koppla in den efter strömbrytaren, och före kondensatorn tror jag blir bra om det nu är en startkondensator.
 
Ja, det stämmer. Det är den nere till vänster som är mjukstartaren!

Vad gör kondensatorn egentligen?
En allmän fråga angående det är också hur motorn vet vilket håll den ska snurra åt, så att inte klingan snurrar åt fel håll?
 
Är det en startkondensator så har den just denna uppgift, att snurra motorn åt rätt håll. Kondensator är då kopplad från L eller N till en tredje pol i motorn. Vet inte om det spelar någon roll var mjukstarten kopplas in, före eller efter den punkt kondensatorn är kopplad till L/N.

Om kondensatorn istället är kopplad parallellt över strömbrytaren så är det en avstörningskondensator, och då läggs ju mjukstarten efter.
 
Det går bara två kablar till själva motorn, de längst ner i bild (röd och blå). Dessa går till vars ett kol på vars en sida om motorn. Några fler kablar finns inte i själva motorn, så där tappar jag hur det ska kopplas..
 
På din modul kan du ansluta A till brytaren där röd sitter nu och B till röd motorledning, C kopplas ihop med blå från motorn. Det är en typ av "allströmsmotor" med kollektor och borstar därav kondensatorn parallellt över motorn för avstörning. Den typen motor går alltid åt samma håll om man inte lägger om följden på rotor och fältlindningarna, dvs närmre motorn än de röda och blå trådarna på bilden.
 
"C kopplas ihop med blå från motorn"

Ska den blå från motorn ändå kopplas ihop vid anslutningen längst upp på bilden eller slutar den vid C på modulen?
 
Spännande, har en GCM 10S och exakt samma fundering. Var fick du tag på mjukstartsmodulen och vad låg den på?
 
TuXy skrev:
"C kopplas ihop med blå från motorn"

Ska den blå från motorn ändå kopplas ihop vid anslutningen längst upp på bilden eller slutar den vid C på modulen?
C och blå från motorn tillsammans i punkten upptill på bilden där blå utgår eller hopkopplade på annat sätt på vägen dit. Vet du att modulen är avsedd för detta var kommer den från?
 
myrstack skrev:
Spännande, har en GCM 10S och exakt samma fundering. Var fick du tag på mjukstartsmodulen och vad låg den på?
http://www.powertools-aftersalesservice.com/public/boschprof/service?country=SE&lg=sv

Till 8S behövs:
36 - Mjukstartmodul 316 kr
62 - Stickkoppling 6 kr
176 - Skruv (längre än utan mjukstart) 6 kr
44 - Kåpa 63 kr

Men för säkerhets skulle, så jämför din modell med den modellen som har mjukstart, för jag har ju bara granskat 8an. Tänker så att det inte är mer som skiljer på din modell t.ex.
 
Redigerat:
GK100 skrev:
C och blå från motorn tillsammans i punkten upptill på bilden där blå utgår eller hopkopplade på annat sätt på vägen dit. Vet du att modulen är avsedd för detta var kommer den från?
Modulen är den modul som sitter i GCM 8SJ, alltså exakt likadan såg fast med mjukstart och det enda som skiljer är just denna modul samt några smågrejer som skruvar och en kåpa.

Då förstår jag hur det fungerar :)
Ska man bara våga prova också!

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.