E
Har funderingar på att koppla en luft/vatten värmepump till ett fungerande pelletssystem som i dag eldas mot ackumulatortank (2000 liter) med varmvattenslinga. Tanken är att använda en värmepump av monoblock-typ och att överföra värmen som produceras av VP till ackumulatortankens vattensystem via en plattvärmeväxlare. Min tanke är att förse luft/vatten värmepumpens vattensystem med glykolblandning för att minimera risken för frysning och att det ska möjliggöra avstängning av luft/värmepumpen under de perioder jag väljer att använda pelletseldning. Att skifta mellan pelletsvärme och pumpvärme vill jag ha helt manuellt med hjälp av kranar på tillopp och avlopp från värmekällorna till tanken.
Vad tror Ni är det en lösning som är möjlig att få till?
 
ja såklart, förutsatt att du har ingångar nog i acc. och så en extra pump blir det ju med men annars så..
 
  • Gilla
Enangrarn#1
  • Laddar…
E
M MagicFingers skrev:
ja såklart, förutsatt att du har ingångar nog i acc. och så en extra pump blir det ju med men annars så..
Har i dag pelletspannan försedd med en laddomat 21 och tänker mig en förgrening av rören vid laddomaten, kallt vatten från tanken till plattvärmeväxlaren före laddomaten och varmt vatten från plattvärmeväxlaren efter laddomaten till tanken. Min tanke är alltså att ”kortsluta” laddomaten men använda befintliga rör till och från acktanken. Flödet via plattvärmeväxlaren är tänkt att skötas av egen pump.
Vad tror Du om den lösningen?
 
B
Bättre att gå på direkt i tanken eller så nära tanken som möjligt. Det minskar risken att vattnet går mot pannan istället för tanken. Ofta finns flera uttag på tanken. Du borde ju sätta en pump på acktank-sidan, en växlare och sedan rör till värmepumpen.

Du kanske kan slippa öppna o stänga ventiler om du gör så, det kanske räcker med stoppa och starta respektive enhet.
 
  • Gilla
Enangrarn#1
  • Laddar…
E
B BSOD skrev:
Bättre att gå på direkt i tanken eller så nära tanken som möjligt. Det minskar risken att vattnet går mot pannan istället för tanken. Ofta finns flera uttag på tanken. Du borde ju sätta en pump på acktank-sidan, en växlare och sedan rör till värmepumpen.

Du kanske kan slippa öppna o stänga ventiler om du gör så, det kanske räcker med stoppa och starta respektive enhet.
Kommer att ha anslutningen för tillflödet (varmvattnet från VP) ”nära” tanken. Tanken är svåråtkomlig då den är helt inbyggd i väggen och täckt med halv meter lösullsisolering runt om, så jag vill av den anledningen göra anslutningarna på befintliga rör.
Jag tänker ju ha en plattvärmeväxlare för värmeutbyte mellan systemen luft/vattenpump och ackumulatortank, är det någon som har kunskap att tala om för mig vilken storlek på plattvärmeväxlare som är lämplig för en sådan applikation?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Jag hade nog köpt en rejäl. Effekten som anges på en växlare är ofta vid extremt hög temp, typ om man har en ångpanna eller liknande.

En värmepump har väldigt låg dT för att få bra verkningsgrad. En liten växlare dödar cop vilket förstör allt.

Jag hade tagit minst 0.2 m2/kW eller liknande. Vet inte hur stor värmepump du har Nedanstående kanske är hygglig, jag gissar bara, har inte testat just denna, har dock ett par mindre värmeväxlare kopplade till pannan (där tempen är bra och det inte spelar så stor roll om delta T är lite högre).

https://www.amazon.se/Hrale-Stainle...&qid=1729244656&sprefix=hrale,aps,119&sr=8-11
 
  • Gilla
Enangrarn#1
  • Laddar…
E
Tack,
Verkar ju finnas det mesta på Amazon!👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.