Hej

Har en IVT Greenline C7 med 11 st kompaktkollektorer, ett Heru 130S luftbehandlingsaggregat (mekanisk till och frånluft)
med ett varmvattenbatteri på tilluften.

Normalt kör man en IVT VBX (frånluftsåtervinning) till denna pump men då jag var ute efter passiv kyla på sommaren så kunde jag ju inte ha den (hade behövt en VBX till för till-luften i så fall), så nu till min fråga...hur ska jag koppla detta så jag kan återladda kollektorerna sommartid med överskottsvärme samtidigt som jag får passiv kyla till till-luften samtidigt som jag på vintern ska kunna få värme till till-luften (se bifogad skiss)

Tack på förhand

/Jimmy
 
  • Principskiss 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag sätter Kylvattenbatteri FÖRE luftbehandlingsaggregatet och kopplar på det på inkommande i värmepump och en cirkulationspump som snurrar runt det samt en backventil emellan så det inte kan gå åt fel håll, då får jag följande funktion:

Sommartid: Kallare i backen = kallare vatten än uteluften in i kylvattenbatteri = kallare inluft än uteluft = passiv kyla, det går ur kylvattenbatteriet varmare än när det kom in = värmepumpen skickar ut varmare i backen = återladdning av markkollektorerna

Vintertid: Varmare i backen än i luften = varmare vatten än uteluften in i kylvattenbatteri = varmare inluft än uteluft.

Jag tänkte om någon va intresserad att veta :)
 
  • Principskiss 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pejida skrev:
Vintertid: Varmare i backen än i luften = varmare vatten än uteluften in i kylvattenbatteri = varmare inluft än uteluft.
Tänk på att detta driftfallet kommer kyla köldbäraren ytterligare och försämrar verkningsgraden på värmepumpen.

Och glöm inte dräneringen från kylbatteriet :)
 
Det stämmer...när cirkulationspumpen GÅR vilket den sällan ska göra vintertid, och dräneringen har jag inte glömt men tack för att du påminde mig :)
 
Jag troddeatt du hade tänkt köra cirkpumpen så fort det vara kallare ute än det var i köldbärarslingan. "Markåtervinning"
Egentligen kan man göra det hur avancerat som helst men frågan är om man vinner något då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.