Har satt upp modularjack i huset för telefonin från min VOIP utrustning. Har dock insett att den nya moderna inkopplingen har några nackdelar som de gamla hederliga jacken saknade - nämligen förmågan att koppla in telefoner och nummerpresentatörer utan återledning av signalen. Om jag kopplar in min hederliga Anita i andra jacket så slutar all utrustning efter det jacket att fungera, pss i första jacket. En Telia Mino kopplad med en RJ12 6/4 och fyra trådar fungerar bra i dem båda.

Hur löser man detta?
 
Det finns ett par problem med vidarekoppling i dagens telefoner - kombinerat med modularjack.

Många telefoners/periferiutrustnings väggkabel är endast tvåledad - så man behöver en fyrledad RJ11 kabel - förhoppningsvis har telefonen vidarekoppling, då finns det 4 stift i telefonen där RJ11'an ska in. Om den inte har fyra stift, vilket jag misstänker en Anita inte har, så får du själv göra vidarekopplande kablar där ledare 3 är förbunden med 4 och 5 med 6. Normalt är ledare 4/5 signal in och ledare 3/6 är signal ut. Liksom man kopplar signal in på de nedre skruvarna på en 'groda' och signal ut på de övre.

Allt du behöver för detta finns hos kjell.
 
Får man plats med dubbla trådar i RJ12:an?
 
njäe. det blir lite trångt det.

en betydligt enklare metod är att parrallellkoppla jacket istället. på den plinten går det att montera dubbla trådar utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.