Hej, jag ska koppla in en armatur med kopplingar enligt bild 1 i ett takuttag enligt bild 2. Ska jag montera ned takuttaget och på så sätt frigöra de tre kablarna som ska kopplas in i armaturen eller ska ska köpa en stickkontakt som kan kopplas ihop med armaturen för att sedan bara stoppa in i takuttaget?

Mvh Michael
 
  • Person håller en elektrisk enhet med oanslutna kablar, tvättmaskin i bakgrunden, installation eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med otillfredsställande installation av en lampa; saknar ljuskälla, osymmetrisk placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ganska trångt ut? går det att få upp armaturen mot taket utan att ta bort uttaget?
 
useless useless skrev:
Det ser ganska trångt ut? går det att få upp armaturen mot taket utan att ta bort uttaget?
Hej, det är en spotlightsskena med en "behållare" för sladdarna så kan nog funka. Frågan är bara hur jag ska koppla? Vet du det? Är det smidagast att ta bort uttaget?
 
Ok. Om det funkar rent praktiskt och estetiskt med en stickpropp så är det bästa sättet. Du behöver en jordad propp.
 
useless useless skrev:
Ok. Om det funkar rent praktiskt och estetiskt med en stickpropp så är det bästa sättet. Du behöver en jordad propp.
Ok, tack. Är alternativet att ta ned hela takuttaget och på så.sätt frigöra kablarna?
 
Kroken och uttaget är ivägen för transformatorn i lampan.
Du får plocka ner uttaget och koppla kablarna direkt sockerbitarna.

Sen har du en bygel i lampan som du lossar och fäster med samma skruvar som takdosan använder. Oftast sitter det en plastring som skruvarna skruvas i i takdosan och som går att vrida till rätt läge så att bygeln och lampan hamnar på det håll du önskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.