• Inre delar av en LED-lampa med elektriska komponenter och sladdar, vissa delar markerade med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blottade elledningar, någon speglar sig medan fotar, risk för elolycka, bör åtgärdas omedelbart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spegeln verkar vara ojordad, då ska ej jorden kopplas in.
Sladdskarvdosan ser ut att vara en ojordad typ, det finns troligen ingen bra plats för jorden i den.

Men vad är det för kabel som kommer ut ur väggen?
Det ser ut som att jordtråden är utan isolering. Är det någon utländsk kabel?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Spegeln verkar vara ojordad, då ska ej jorden kopplas in.
Sladdskarvdosan ser ut att vara en ojordad typ, det finns troligen ingen bra plats för jorden i den.

Men vad är det för kabel som kommer ut ur väggen?
Det ser ut som att jordtråden är utan isolering. Är det någon utländsk kabel?
Tack. Det är en stuga i Norge. Vad innebär det om jordkabeln är utan isolering? Och om det inte finns plats för jorden, ska jag då tejpa för den och låta den vara icke inkopplad?
 
M mikeyboy123123 skrev:
Tack. Det är en stuga i Norge. Vad innebär det om jordkabeln är utan isolering? Och om det inte finns plats för jorden, ska jag då tejpa för den och låta den vara icke inkopplad?
I kopplingsdosan är det som du misstänkte ingen jordsladd men i kabeln som går från ledlampan till kopplingsdosan är det en jordkabel. Jag kan väl Koppla in jordkabeln som kommer från väggen in i kopplingsdosans jorduttag?
 
  • Elektrisk kabel ansluten till öppen anslutningsdosa med synliga blå och bruna trådar. Reflektion och skugga syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller elektriska kablar med WAGO-kopplingar mot en suddig grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Japp den ska in på den svarta dosan. Ni får nog dra om den där kabeln från väggen den blir väl alldeles för kort. Jorden ser ut att kunna läggas på mittenplinten. Tycker mig se en jordsymbol där
 
  • Gilla
mikeyboy123123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.