Hej!
Har fått en pelarborrmaskin för en tid sen och idag tänkte jag att jag skulle försöka få fart på den.
Det står 220 volt på motorn men det är 4 sladdar in varav en är chassijord eller vad en fackman nu kallar det.
Glad i hågen kapade jag chassijorden och kopplade in en vanlig apparatsladd på de tre ledarna som är kvar och ja den gröngula jorden där det suttit en likadan innan men då vart hela huset strömlöst eftersom huvudsäkringen löste ut.
Så jag tänkte be om lite hjälp häe på forumet så finns ju många duktiga elektriker själv så är jag mer slängd på elektronik eller var är ju pensionerad nu...
Här kommer några bilder

:

Öppen anslutningslåda på en pelarborrmaskin med fyra sladdar, en kapad grön/gul jordkabel och övriga ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en ASEA-motors typskylt på en pelarborrmaskin med tekniska specifikationer, inklusive 220 volts märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas någon kan hjälpa mig

/T
 
Rickard.
Det är väl en 3fas motor, då borde det vara från vänster till höger fas-fas-fas-skyddsjord.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Menar du då 3-fas som i 380 volt?
Uppenbarligen finns ju 2 olika sätt att koppla in motorn enligt etiketten på den och i mitt huvud surrar svaga minnen om delta och y koppling men kanske nåt jag missuppfattat?
 
Och vad gör den G/G som ligger kopplad på en kontakt i byrtaren? G/G ska vara jord och då kopplad till jordklämman. Och som föregående skriver så är det en trefasmotor
Ps
Och den ska i vårt elnät kopplas i Y, anvisningen till vänster,
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Rickard.
I länder som har 110 volt i uttagen så blir 3fas på 230volt och då ska den kopplas lite annorlunda. Så tolkar jag då det i alla fall.
 
E elmont skrev:
Och vad gör den G/G som ligger kopplad på en kontakt i byrtaren? G/G ska vara jord och då kopplad till jordklämman. Och som föregående skriver så är det en trefasmotor
Ps
Och den ska i vårt elnät kopplas i Y, anvisningen till vänster,
Tack det gick inte att få någon ledtråd angående tidigare inkoppling då ingen kontakt satt på sladden utan tåtarna hängde lösa!
Nu en dum fråga till:
Kan man sätta G/G jord i chassit och bara koppla 2 faser och köra på reducerad effekt? Kanske en idiotfråga men ändå hat ju inget 3-fas uttag i källaren
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Magnus E K
Det ser ju ut som att inkommande skyddsjord saknas! Livsfarligt, särskilt om det ej finns jordfelsbrytare i anläggningen.
 
Rickard.
H HansOT skrev:
Kan man sätta G/G jord i chassit och bara koppla 2 faser och köra på reducerad effekt?
Edit. Du har väl bara 1 fas, och nej det kommer inte att gå i värsta fall dödar du motorn. Jänkarna som inte har tillgång till 3fas har jag för mig löser det med en VFD (motorstyrning) men jag kan inget om det men mest troligt är det bättre att dra fram ett uttag.
 
Redigerat:
Det där är en helt vanlig trefasmotor. Beroende på hur man kopplar in den så ska den ha 230V eller 400V huvudspänning. Bland annat Norge har 230V trefas i på vissa håll. De har 230V tvåfas i vanliga uttag. Det går att köra den på enfas genom att generera en fasvridning till en anslutning med en motorkondensator.

230V är inte en synonym till enfas.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det fungerar INTE att köra motorn på två faser, troligen roterar den inte alls och börjar den snurra så kommer den att vara mycket svag och som Rickard.ag skriver kommer den att brinna upp om säkringen skulle hålla.
Ps
För att få till en bra lösning ska du dra fram en ny matning till maskinen, allt annat blir bara en halvmesyr.
 
Men om den runt en ampere som det står på märkningen drar den då mer om jag kör den på en fas? Jag mommer inte att belasta den speciellt myccket då det är mest finmekanik jag pysslar med.
 
Det är någon klåpare som har använt brun tråd som jord istället för gulgrön, samt använt gulgröna som fas.
Felkopplad elektrisk installation med brun tråd som jord och gulgrön tråd som fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Renca79 och 2 till
  • Laddar…
Motorn är lindad så att den ska ha tre olika faser för att fungera, utan fasföskjutna faser fungerar det inte.
 
OK fattar skaffar en annan motor då några tips om var jag kan få tag på en som funkar i vanligt uttag?
 
Föresten vad krävs för att man ska få fram ett trefasuttag från säkringsskåpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.