Hej. Håller på att dra lite utanpåliggande el i garaget. Blir ett par uttag och sen vidare till två lysrörsarmaturer via en strömbrytare.
Jag har dragit med EKK 4G1.5 då jag hade det hemma.

In har jag jord (gul/grön) fas (svart) och nolla (blå). Kabeln jag använder har brun, svart, grön/gul och blå.

Fråga 1.
Är det ok att fortsätta med svart som fas, mest normala är väl att man använder brun till fas?

Fråga 2.
I de fall jag inte kommer använda den bruna ledaren har jag stängt den med en Wago inne i dosan och i de utanpåliggande uttagen. Är detta ok?

Fråga 3.
Hur kopplar jag strömbrytaren bäst och mest rätt. Se kopplingsschemat.


Elektriskt kopplingsschema för utanpåliggande installation med uttag och lysrör styrda av strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

1. Ja det är ok, brun svart och vit är standard färger för Fas i dag vid nyinstallation. I detta fall så följer du befintlig standard och får kontinuitet på färgerna.

2. Ja, det är lämpligt att oanvända trådar isoleras, antingen med kopplingsklämma eller ansluten på X-plint i apparaten.

3. till strömbrytaren behövs enbart svart(fas) L i brytaren och brun(tändtråd) pil ut, brun kopplas sedan på L i armaturerna. Blå(nolla) och gul/grön(jord) ansluts utan att gå via brytare eller isoleras i dosan bakom brytaren.

Vill du tända armaturerna separat går det att dra brun tändtråd till grupp ett och svart tändtråd till gupp två, brytaren behöver då vara en kron alt två st trapp kopplas enligt följande (kron):
Svart fas till L
Brun tändtråd till pil ut
Blå tändtråd till den andra pil ut
I dosan måste du koppla matning svart Fas ner till brytaren och brun tändtråd till brun för grupp ett blå ska kopplas till svart tråd för att tända grupp 2.

trapp kopplas samma som exempel 1 fast med Blå tråd ist för brun

Det man ska komma ihåg är att gul/grön ej får användas till annat än JORD, övriga färger får används som fas nolla tändtrådar mm. Lämpligheten av att blanda för mycket kan ju dock diskuteras..

edit: såg att du lagt uttaget på samma kabel som brytaren, då kan du inte dela grupperna som jag beskrev (kräver egen 4 -ledare). Alternativ 1 fungerar dock
 
Redigerat:
  • Gilla
hfghenke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.