Hej!

Jag har en vän som sitter på ett antal av de trafo som bilden visar. Nu visar det sig att det inte finns så många dimmers till denna typ av trafo att få tag på? Han vill således koppla in denna med en vanlig tryckknapp. Frågan är går det?? Hur kopplar man?? Jag är med på primär/sekundär sida men sen finns det ytterligare en ingång där dimmern ska in....måste den användas för att få igång härket??

Mvh Lecke
 
  • DSC00182.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns styrdon för 0-10 Volt av nästan alla fabrikat både elektroniska och "mekaniska", det är inte en dimmer utan i princip en potentiometer.
 
Frågan kvarstår: Hur kopplar jag in denna trafo om jag vill använda en lysknapp slutande kontakt 1-pol??

Mvh Lecke
 
Som en vanlig strömbrytare, lägg brytaren på fasledaren till primary-sidan
 
Nu vet jag inte hur de där styrs, men blir det inte så att den är maximalt neddimmad om man inte ansluter styrdon som ger 10V på styringången?
 
Det är väl bara att ansluta och se om det lyser för fullt eller blir mörkt.

Om jag hade konstruerat detta så skulle den lysa för fullt utan styrsignal. Eftersom "trafon" inte har någon 10 V ut så kan det vara så att potentiometern mer eller mindre kortsluter mellan styranslutningarna. 0V =mörkt, öppen (högohmig) = 10 V lyser för fullt.

Nu kommer den vanliga frågan, finns det ingen inkopplingsanvisning / bruksanvisning???

Prototypen
 
Noop ingen bruksanvisning vad jag vet. Jag kopplar in den som en vanlig trafo så får vi se om den lyser...svårare än så är det inte!
Tack för alla ideer!

Mvh Lecke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.