optimum
Ska byta ut en radiator i badrummet mot en handukstork.
Ska ha en enbart vattenburen och den är inköpt.

Men hur kopplar man in den?

Gamla elementet är bortplockat och kvar sitter rören med elementets ventiler (pluggade där elementet satt)
se bild (från då jag höll på med tätskikt, ja jag vet att det är lite fusk runt rören, men en himla massa VS20+VS30 och lite remsa)

Rören kommer upp från golvet och är av stålrör (relativt tunna) med vit plast runt ungefär som prisolrör men av stål.
Under vita plasten sittter en tunnare vit plasthinna på rören. (tätning?)

Handukstorken kommer en halvmeter upp från rören och ca 40 cm förskjuten i sidled. Alltså behövs rör däremellan.

Kan jag köra med vanliga kromade kopparrör eller ska det vara stålrör?
Vilken typ av anslutningar ska man ha? (vanliga för kromade kopparrör?)

Och trixet. hur gör man för att slippa få allt vatten ut ur systemet?
Badrummet är på undervåningen i huset. Samma nivå som värmepannan, (En Thermia bervärmepump)


Mycket tacksam för tipps.



mvh Roland
 
  • IMG_2054.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se hur det ser ut. Men du borde kunna använda de halvkopplingar som sitter på rören från golvet. Köp två D-kopplingar och två halvkopplingar i lämpliga dimensioner till dina nya rör så borde det funka bra. Du kan blanda olika materiel (stål, koppar rostfritt) i ett värmesystem. Faran för galvaniska strömmar i ett värmeledningssystem är klart överdriven. I ett sådant system har du inget eller bara ytterst lite syre som kan sätta fart på de galvaniska strömmarna. Du kan vara lugn så länge du inte behöver fylla på systemet så ofta.

Bästa sättet att slippa tappa systemet är att du lånar en rörfrys som du fryser rören med nere vid golvet.
 
optimum
Huset har fyr olika slingor för radiatorerna. Dessa har strypningar för att reglera flödena i slingorna. Går det på något sätt göra så att man "låser" vattnet så det inte rinner ut?

D-koppling vad är det?
Exempel på t.ex. Rinkaby

mvh Roland
 
har du kollat effekten på handukstorken så att du inte får kallt i badrummet?
 
optimum
Japp,

Inköpt hos lokal vvs butik och är rätt så hög.

Beräknad effekt lite under behovet (ca 80% mot rek. värde) men då jag även har golvvärme och badrunnet ligger mitt i huset samt i källarplan så ska det räcka till och bli över.

Mycket bra kommentar och många missar nog detta.
Hade nog också kunnat göra fel men tack vare vvs firman (Bad och Värme i Skövde) så blir det nog bra,

mvh Roland
 
D-nipplar passar nog inte, eller halvkopplingar, tror inte det är R 15 gänga på radiatorkopplet.... Ev.kan det vara M22*1,5... Om röret skall kapas så skalas bara det yttersta plastmanteln bort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.