Jag håller på att göra huset smartare och har fjärrströmbrytarpuckar från Nexa (http://www.nexa.se/WMR-252.htm) installerade i väggströmbrytarna sedan tidigare. Dessa puckar installeras bakom strömbrytaren och man kan då både tända och släcka manuellt med befintlig brytare eller fjärrstyra belsyningen (t.ex. med en Tellstick eller RFXtrx433).

Nexa-puckarna kopplas helt enkelt in mellan strömbrytare och kablar, med ingång för fas och tändtråd.

WMR-252_2.png

Nu har jag införskaffat ett gäng mer reliabla Z-Wave-brytare som jag försöker installera.

Modellen heter HAN02 (http://adino.se/adino_doc/products/Manual_Everspring_HAN02.pdf) och säljs bl.a. av http://adino.se/HAN02 .

Everspring_HAN02-250x250.png

Till skillnad från Nexa-brytaren har den fyra ingångar (N, N, L, LS) plus kablar till den manuella brytaren. Jag är van att puckarna bara har två. Ska HAN02 sitta i kopplingsdosan och inte i väggströmbrytaren (men då kan man ju inte koppla den så att den manuella brytaren också fungerar)?

Har kopplat in fas och tändtråd som finns tillgängligt bakom den befintliga väggströmbrytaren i de två mellersta ingångarna (N och L på puckarna). Då kan jag starta upp pucken och para den mot min styrenhet. Kan även koppla in S1,S2 och C till en manuell brytare och får det att fungera (kan sätta på och slå av HAN02-pucken).


Dock händer ingenting med själva taklampan. Antar att jag måste koppla in de två andra portarna (N och LS också, men i en vanlig installation finns det ju inte fler ledningar till själva lampan vid väggströmbrytaren?

Är det någon som kan hjälpa mig hur jag ska koppla?
 
N och L borde vara neutral och fas in.

Sedan har du neutral (N) och fas ut (Ls)

Dvs mottagaren är bara en fjärrstyrd brytare som behöver 240 v för att fungera.
 
Tack! Då förstår jag inte riktigt hur eldragningarna skulle se ut där man skulle kunna använda den där pucken? :S
 
Du måste dra ner en nolla från kopplingsdosan till strömbrytardosan.
 
Hur brukar man drar fram en ny nolla? Jag har utanpåliggande kabel. Brukar man behöva dra helt ny kabel med fler trådar upp till kopplingsdosan?
 
Med utanpåliggande kabel så har du troligen redan en blå ledare. Men den kanske används som tändtråd. Finns inga ledare över så måste kabeln bytas.

Eller så får du placera pucken i en kopplingsdosa där det finns fas och nolla, och tändtråd till lampan. Styrningen av pucken får då kopplas via kabeln till strömbrytaren. Detta förutsätter att strömbrytaren eller dosan den sitter betjänar fler lampor och uttag som kräver 230 V. Styrtrådarna till pucken måste nog hållas borta från 230 V.
 
Bo.Siltberg skrev:
Med utanpåliggande kabel så har du troligen redan en blå ledare. Men den kanske används som tändtråd. Finns inga ledare över så måste kabeln bytas.

Eller så får du placera pucken i en kopplingsdosa där det finns fas och nolla, och tändtråd till lampan. Styrningen av pucken får då kopplas via kabeln till strömbrytaren. Detta förutsätter att strömbrytaren eller dosan den sitter betjänar fler lampor och uttag som kräver 230 V. Styrtrådarna till pucken måste nog hållas borta från 230 V.
Kollade lite när jag kom hem och några av väggströmbrytarna har utanpåliggande kabel med tre ledningar (grön/gul, blå och brun). Några har fyra (grön/gul, blå, brun samt svart).

Eftersom jag behöver två ledningar ner till väggströmbrytaren (för att skarva på puckens inkoppling till manuell brytare) så borde det ju gå om det fungerar i kopplingsdosan uppe på väggen. Där måste alltså fjärrströmbrytarpucken ha fas in och neutral för strömförsörjning och sedan kopplas de två kablarna som går vidare till själva lampan in i fas ut och neutral ut?

När du skriver att man ska dra ner nollan till väggströmbrytaren om man vill placera pucken där och bara har fas och tändtråd, betyder det att man måste dra dit TVÅ ledningar till? Det behövs väl fyra ledningar totalt fö att få hela kalaset att fungera?
 
Redigerat:
Tre trådar är vad du behöver, de två märkta N är samma punkt och i ditt fall behövs den bara för att pucken ska få spänningsmatning. Kan du placera den i dosa så slipper du byta kablar och lockas inte att använda den gul/gröna som nolla.
 
Förklara som jag var en treåring.

Jag har tre trådar, grön/gul (jord?), brun (fas?) och blå (neutral?) ner till väggströmbrytaren.

Fjärrströmbrytarpucken har fyra ingångar, neutral in (N), neutral ut (N), fas in (L), fas ut (LS).

Ska jag brygga de två neutralingångarna med en liten bit kabel, eller menar du att dom har förbindelse med varandra i pucken?

Då ska jag alltså koppla in grön/gul kabel i valfri N-ingång, brun kabel i L (fas in) och blå till LS (fas ut)?
 
Redigerat:
Du har tre trådar ner till brytaren högst sannolikt brun fas, blå tändtråd till lampor och gul/grön oansluten och ska heller aldrig användas som annat än jord. Därför ska du byta kabel till tex den fyrledare du hade på annat ställe och lägga brun L, blå N, svart LS och låta gul/grön vara. De två N är internt samma punkt och behövs bara för att pucken ska ha ständig matning 230V.

Sätter du pucken i dosa kan du använda brun och blå i nuvarande kabel till styringången på pucken och slipper byta kabel. I dosan finns ju redan de trådar som ska till L,N och LS.
 
Tack för hjälpen! Det fungerade alldeles utmärkt nu!

Varför kan man inte använda jordkabeln som neutral (om man kopplar om uppe i kulodosan och märker om kabeln med en blå tejp eller liknande)? Alternativet är ju att låta elektrikern dra om alla 3-trådskablar till 4-trådskablar och ändå bara använda tre av dom (fast blå istället för grön).

Är det skillnad på något sätt mellan jordkabeln och resten av trådarna? Annan dimension?
 
PE, Jordtråd. Skyddsjord ska alltid vara jord och Grön/gul. Får icke användas till något annat. Den idiot som gör egna lösningar har en riktigt lös skruv någonstans. (undantag må vara nummer markerade maskinkablar etc.)
Är det biledaren du syftar på så får den inte användas till något annat än just kompletterande "skyddsjord"(dock ej enligt föreskrifterna godkänd att endast ha som skyddsjord då den inte är lika dimensionerad och får där inte märkas gröngul fast att den ligger på jordplint i central)

Att övriga färger är lite vad som är "skitsamma" fast Gröngul är strängt förbjudet! Detta även om du gör egna markningar och dumheter. (sen att den kan vara Röd i äldre installationer är något som var lagligt då och således är lagligt att vara så idag, Dock kör man endast med gröngul kabel idag till skyddsjord.)

Är man smart eller jobbar i yrket så vet man rätt snabbt vad som är vad för något om man kollar i kopplingsdosor Det är inte säkert att vit är fas, den kan vara nolla och eller så är svart det. Blå är oftast neutral/nolla men kan även vara tändtråd. För att vara på den säkra sidan så ska man alltid kontrollmäta och ALDRIG lite på några färger!
 
Redigerat:
Det handlar om de tio heliga budorden inom elsäkerhet, eller hur många de nu är.

Färgen grön/gul använder man aldrig någonsin till något annat än som skyddsledare, så är det!

Någon kan senare förväxla denna ledare och tro att det faktiskt är en skyddsledare. Det kan få som konsekvens att strömbrytaren i rummet spänningssätter höljet på diskmaskinen eller något annat. Det spelar ingen roll hur osannolik denna förväxling är.
 
  • Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
Lånar denna tråd lite: Jag tänkte förlägga några led-spottar i takfoten på mitt garage. För att inte behöva springa ut och tända/släcka så skulle denna typ av fjärrstyrda brytare vara utmärkt för detta behov. Frågan är bara, klarar sändare/mottagare att inifrån huset släcka/tända då mottagare sitter utomhus 3-4 m från huset? (antar att man får lägga mottageren i någon kapslad kopplingsdosa på garaget).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.