Jag kommer inte utföra jobbet. Vill dock veta vad som är rätt!

Då det känns lite osäkert hur en elektriker kopplade in produktionssäkringar.

Borde inte hela raden ligga under den nedre plåten för att plomberas sen?

I alla fall. Hur BÖR den lilla extra undercentralen kopplas in? Ligger ca 20/30 cm från elskåpet. På andra sidan väggen. Anslutas som jag ritat?

Bör större hylsor användas då med plats för 2 eller fler kablar?
Eller kan man lägga in utan hylsa tillsammans med den befintliga som ligger i hylsa?

Vad är rätt?

Elektriskt skåp innehållande säkringar, elmätare och utrustning för distributionsnät, märkt med svenska etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk fördelningstavla med säkringar, kablar och anslutningar på en metallvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriskt skåp med kablarna, säkringar, elmätare och strömbrytare, oorganiserat och öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt skåp med kablarna, säkringar, elmätare och strömbrytare, oorganiserat och öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation, säkringsskåp, kabelkanaler, uttag, strömbrytare, öppen kabeldragning på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser inga fel här i hastigheten. Vilket överströmskydd är det du kallar produktionssäkring? Begrepp produktionssäkring är inte entydigt vad jag vet, men i mina ögon sitter det före elmätaren, alltså de tre säkringarna du har under plomberad låda nere till vänster.

Det är där det begränsar produktionen såsom du kommit överens med nätägaren om. Hur mycket du vill producera till din egen anläggning är en anna fråga, vilket begränsas av den dvärg du har uppe på DIN-skenan. Så för att få svar behöver du ange hur mycket du vill kunna producera, sälja till nätet och förbruka från nätet.

Kundplinten har du uppe till vänster. Det är där man normalt går ut med huvudledningar till elcentraler.

Sedan behöver du förklara din situation. Vad tänker du göra med den information du får här? Jag menar, om du inte litar på din elektriker är det kanske bättre att du byter elektriker. Det man ser vid den lilla centralen är inte gjort av en yrkesperson. Jag behöver veta för att kunna ge rätt svar.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inga fel här i hastigheten. Vilket överströmskydd är det du kallar produktionssäkring? Begrepp produktionssäkring är inte entydigt vad jag vet, men i mina ögon sitter det före elmätaren, alltså de tre säkringarna du har under plomberad låda nere till vänster.
Överströmsskydded han kallar produktionssäkring är nog märkt växelriktare. Enligt Eons tekniska anvisningar så sitter produktionssäkringen på kundens sida efter elmätaren (parallellt med mätarsäkringen (som styr konsumtionen), säkringarna innan kallas servissäkring.

@Atom
Jag ser heller inga konstigheter i ditt mätarskåp, jag hade litat på din elektriker. Han har iaf använt rätt ändhylsor (ser ut som elpress twin 2x6). Jag hade kanske gått från mätaren till huvudbrytaren och från den ner till undersida säkringar. för att bryta bort allt och inte bara växelriktaren. Om du kanske skaffar batteri till dina solceller så kanske det är önskvärt att fortfarande ha ström till huset när man ska göra underhåll i skåpet.
Din elektriker borde även komplettera med lite uppmärkning om att det förekommer bakspänning och vart man ska frånskilja de olika spänningskällorna. Men han är kanske inte färdig än?
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
En ny elektriker kommer nästa vecka igen.

Han får gå igenom detta.
Det mest konstiga är att det har varit 3 elektriker inblandade (behöriga) och alla 3 hade lite olika åsikter...
Nu blir det EoNs elektriker. Då bör det han säger stämma.

Produktionssäkringar kallar dom dessa 3 diazed säkringar.
 
  • Elskåp med öppen dörr, säkringar, elmätare, kablar, uppmärkt område med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och jag kan inte heller ge bättre svar förrän du besvarar de frågor som ställs.
 
Om de du pekar ut med röd ring är produktionssäkringar, var har du då dina 3 st huvudsäkringar(Diazed).
En säkringask 20A, syns nallat ifrån och man kan anta att du där i rött inringat har 3 st 20A "proppar".
 
A Atom skrev:
En ny elektriker kommer nästa vecka igen.

Han får gå igenom detta.
Det mest konstiga är att det har varit 3 elektriker inblandade (behöriga) och alla 3 hade lite olika åsikter...
Nu blir det EoNs elektriker. Då bör det han säger stämma.

Produktionssäkringar kallar dom dessa 3 diazed säkringar.
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/installatorer/swe-tekniska-anvisningar.pdf

Diagram visar beräkning och kopplingsscheman för säkringar i en produktionsanläggnings elsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
[länk]

[bild]

Inte jag. En elektriker från ett större bolag som kopplat in och märkt allt detta.
Är själv undrande...
Många frågor blir det...
 
Något som jag undrar över är den trepoliga dvärgbrytaren som är märkt bostad,.
Vad har den för märkning?
Kan
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Något som jag undrar över är den trepoliga dvärgbrytaren som är märkt bostad,.
Vad har den för märkning?
Kan
Bilden i första posten visar båda dvärgbrytarna, "bostad" är C20 och "växelriktare" är C25.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
@Atom den nya elektrikern kanske kommer vilja byta ut din nollskena till en beröringsskyddad sådan.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.