Jag har köpt en ny radiator och undrar hur den ska kopplas in. Det är 400 V.

De första två bilderna visar hur det ser ut nu och den sista visar nya elementet. Ser allt rätt ut med den gamla kopplingen? Elementet funkade nämligen inte, och det vore ju olyckligt att replikera en felaktig koppling. Fas 1 och jord har två kablar per hål, vilket jag antar är för elementen är seriekopplande, men fas 2 har en kabel till ”fas 2” och en till ”temperatursänkning”. Vad betyder det?
 
  • En elektrisk kopplingsdosa med flera kablar och etiketter som visar 380V, vilket tyder på en äldre installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad anslutningslåda på en radiator med märkta ledningsterminaler för fas 1, fas 2 och jord, utan kablar kopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen eldosa med elektriska kablar och anslutningsanvisningar för en radiator som ska kopplas in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du vart trådarna går? Man skulle vänta sig att det satt två trådar på alla anslutningar som används om det går vidare till fler element. Det är då inte fråga om seriekoppling utan parallellkoppling. Därför går det att misstänka att det är felkopplat nu och att båda de svarta skall sitta på fas 2. Det är dock viktigt att du undersöker vart trådarna går och inte bara kopplar om på försök. Det kanske är rätt och det kanske är fel på ett annat sätt än jag gissar. Har du en multimeter? Man skall inte lita på färger.
 
Hmm, jag förstår inte riktigt detta. ”L” och ”N (L)” verkar vara fas 1 och sen fas 2 för 400 V respektive neutral för 240 V. Sen fattar jag inte vad det hjälper att koppla in jorden för det är ändå inte i kontakt med höljet. Jag kan, som synes, inget om detta :)
 
  • Instruktionsmanual som visar steg för att ansluta en elanordning, med text på olika språk och ett varumärkes namn och adress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Vet du vart trådarna går? Man skulle vänta sig att det satt två trådar på alla anslutningar som används om det går vidare till fler element. Det är då inte fråga om seriekoppling utan parallellkoppling. Därför går det att misstänka att det är felkopplat nu och att båda de svarta skall sitta på fas 2. Det är dock viktigt att du undersöker vart trådarna går och inte bara kopplar om på försök. Det kanske är rätt och det kanske är fel på ett annat sätt än jag gissar. Har du en multimeter? Man skall inte lita på färger.
Jag har en multimeter men inte direkt kunskapen för att hantera den rätt. Retligt detta, har haft elektriker rännande här fem gånger senaste veckorna för ett annat problem. När de väl fixat det behagade elementet anlända med posten. Hade gärna sluppit ringa hit dem igen, men jag vill ju inte göra något farligt heller...
 
Det där skulle möjligtvis kunna vara en slavkoppling av nästa radiator på slingan?
 
Det skulle kunna vara avsett som en slavkoppling. Och i så fall är det felkopplat eftersom den ena svarta går till nattsänkningsplinten men ingen går till slavradiatorplinten.

Samma kopplingsdosa används till 230V och 400V element. Därav de olika alternativen för inkoppling.

Antagligen är den nya radiatorn dubbelisolerad. Därmed skall den inte jordas. Men det finns en plint för jorden för att skarva den i dosan om den behövs till andra radiatorer i gruppen.
 
A Avemo skrev:
Det skulle kunna vara avsett som en slavkoppling. Och i så fall är det felkopplat eftersom den ena svarta går till nattsänkningsplinten men ingen går till slavradiatorplinten.

Samma kopplingsdosa används till 230V och 400V element. Därav de olika alternativen för inkoppling.

Antagligen är den nya radiatorn dubbelisolerad. Därmed skall den inte jordas. Men det finns en plint för jorden för att skarva den i dosan om den behövs till andra radiatorer i gruppen.
Jag förstår. Finns det några risker med att testa att koppla båda fas 1/fas 2 till det nya elementet? Jag har inga planer att använda någon central styrning, utan kommer byta ut alla element till fristående över tid.
 
Mja, man testar inte, man tar reda på vad tåtarna har för funktion och var de då ska sitta i plinten till det nya elementet.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Nu mätte jag och det är 230 mellan brun och gulgrön, noll mellan svart och gulgrön och 0 mellan svart och brun. Så det verkar som om fas 2 inte är inkopplad då eller?
 
0 mellan svart och svart också skall tilläggas. Och allt ovan gällde för båda de svarta kablarna.
 
Du har ju två svarta, noll mellan båda svart-jord?

Tillägg: var snabb därr...
 
Då får du följa tåtarna, ta reda på vad de svarta är, och om det finns någon styrning av något slag. Rumstermostat, centraltermostat, nattsänkning...det har funnits mycket varianter genom historien, och jag kan inte alla, skall tilläggas.
 
A arasmus skrev:
Jag förstår. Finns det några risker med att testa att koppla båda fas 1/fas 2 till det nya elementet?
Tänk på vad du skriver här. Fas 1 och fas 2 till elementet är precis så som det skall kopplas in. Inga risker där. Problemet är ju att du inte vet vad som är fas 1 och fas 2. Att döma av dina mätningar har du bara en fas i dosan. Central styrning? Trasig säkring? Felkopplat i en annan dosa också? Det finns flera tänkbara förklaringar. Och som sagt bör man inte prova sig fram.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Trasig säkring var det! En lömsk en där pluppen inte ramlat ner. Nu är det 400 V mellan faserna (den svarta som inte går in i röret) och 230 även mellan svart och gulgrön. Tror ni jag kan koppla in det nu?
 
Ok.
Jag är fortfarande lite frågande till varför de svarta inte sitter ihop...medvetet, nån styrning, eller felkoppling av tidigare trådanslutare?
Hursom, 400V är 400V så ansluta ett 400V element hade jag vågat mig på...ta reda på vad den ensamma svarta är förnågonliten krabat.
 
  • Gilla
Avemo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.